De nieuwigheden beginnen stilaan binnen te sijpelen in dit bizarre coronajaar. Zo neemt Honda voor modeljaar zijn populaire middenklasser onder handen. Ze worden natuurlijk Euro 5, maar ze krijgen ook nog wat kleine updates.
CBR650R
Nieuwe voorvork
De opvallendste verandering, volgens Honda ook de grootste, vinden we vooraan. De CBR650R had al een upside-down Showa voorvork, maar krijgt voor modeljaar 2021 nu een nieuwe exemplaar. De 41 mm voorvork is een zogenaamde ‘separate function fork’ (SFF), dat wil zeggen dat de rechter- en de linker vorkpoot ieder een andere functie hebben. Concreet is de ene voorzien van een demper en de andere van een spiraalveer. Die schokdemper is nu een groter exemplaar en wordt door fabrikant Showa als ‘big piston’ (BP) bestempeld.
Verder kreeg de CBR650R ook nieuwe zijpanelen en een nieuw achterspatbord, annex nummerplaathouder. Honda nam ook de leesbaarheid van het LCD-dashboard onder handen en verving de bestaande reflectoren van de koplampen door nieuwe exemplaren. Belangrijker evenwel is de toevoeging van een USB C-ingang onder het zadel, waardoor je eventueel een smartphone kan opladen.
Euro 5-conform
Ook het motorblok werd aangepakt en voldoet nu aan de Euro 5-normen. In de praktijk zal je daar echter weinig of niets van merken. Het viercilinder-in-lijn motorblok van de CBR650R heeft overigens ook niets moeten prijsgeven en produceert nog steeds een piekvermogen van 70 kW (aan 12.000 opm) en heeft een maximum koppel van 63 Nm (aan 8.500 opm). De machine is ook leverbaar in een rijbewijs A2-versie van 35 kW.
Herziene kleurstellingen
Honda gaf ook de kleurstellingen van de CBR650R een make-over. Zo is er geen rood meer te bespeuren in Matt Gunpowder Black Metallic, maar wel zilver.