MY21: Honda CB650R & CBR650R

De nieuwigheden beginnen stilaan binnen te sijpelen in dit bizarre coronajaar. Zo neemt Honda voor modeljaar zijn populaire middenklasser onder handen. Ze worden natuurlijk Euro 5, maar ze krijgen ook nog wat kleine updates.

CBR650R

Nieuwe voorvork

De opvallendste verandering, volgens Honda ook de grootste, vinden we vooraan. De CBR650R had al een upside-down Showa voorvork, maar krijgt voor modeljaar 2021 nu een nieuwe exemplaar. De 41 mm voorvork is een zogenaamde ‘separate function fork’ (SFF), dat wil zeggen dat de rechter- en de linker vorkpoot ieder een andere functie hebben. Concreet is de ene voorzien van een demper en de andere van een spiraalveer. Die schokdemper is nu een groter exemplaar en wordt door fabrikant Showa als ‘big piston’ (BP) bestempeld.

Verder kreeg de CBR650R ook nieuwe zijpanelen en een nieuw achterspatbord, annex nummerplaathouder. Honda nam ook de leesbaarheid van het LCD-dashboard onder handen en verving de bestaande reflectoren van de koplampen door nieuwe exemplaren. Belangrijker evenwel is de toevoeging van een USB C-ingang onder het zadel, waardoor je eventueel een smartphone kan opladen.

Euro 5-conform

Ook het motorblok werd aangepakt en voldoet nu aan de Euro 5-normen. In de praktijk zal je daar echter weinig of niets van merken. Het viercilinder-in-lijn motorblok van de  CBR650R heeft overigens ook niets moeten prijsgeven en produceert nog steeds een piekvermogen van 70 kW (aan 12.000 opm) en heeft een maximum koppel van 63 Nm (aan 8.500 opm). De machine is ook leverbaar in een rijbewijs A2-versie van 35 kW.

Herziene kleurstellingen

Honda gaf ook de kleurstellingen van de CBR650R een make-over. Zo is er geen rood meer te bespeuren in Matt Gunpowder Black Metallic, maar wel zilver.

Bij de Candy Chromosphere Red-versie zijn de zwart/witte graphics nu veel meer uitgesproken.

CB650R 

Honda ‘s ‘Neo Sports Café’ motorfiets, de CBR650R, krijgt voor modeljaar 2021 een kleine make-over. Net als z’n sportieve broer, de CBR650R, krijgt de CB650R een Showa upside-down SFF voorvork. Ook op deze Honda nieuwe zijpanelen, een verbeterd LCD dashboard, een C Type USB-poort onder het zadel en een vernieuwde nummerplaathouder. Daarnaast nam Honda ook de ergonomie lichtjes onder handen door het stuur van de CB650R iets verder naar voren te plaatsen.

Het motorblok van de CB650R is voortaan ook Euro 5-conform. Het vermogen bleef ongewijzigd op 70 kW, terwijl het koppel 63 Nm bedraagt. Voor rijbewijshouders A2 is de CB650R ook in 35 kW-versie leverbaar.

Kleurstellingen

Honda brengt de CB650R in maar liefst vier verschillende kleurstellingen op de markt, waaronder nieuwkomer Pearl Smoky Gray.

Naast de CB's wordt ook de Africa Twin in 2021 vernieuwd.

Tekst: BJ

Foto’s: Honda News

Geschreven op 1 oktober 2020
© Motoren & Toerisme