MY21: Kawa lanceert Versys 1000 S

De Versys familie is zowel in de middenklasse als topklasse een succes te noemen, en Kawa wil dat succes bestendigen. In de 1000 cc tak van de familie gaapte er een beetje een kloof tussen de extreem uitgeruste SE versie en de basisversie. Daarom plaats Kawa daar nu de S tussen. Die heeft meer snufjes dan de 'gewone', maar doet het wel zonder de gesofisticeerde elektronische vering. Die krijgt op de SE dan weer een update voor 2021, met de introductie van Showa Skyhook software.

Het gaat dus wat ver om van een volledig nieuw model te spreken, maar de S beantwoordt wel aan een reële behoefte. De Versys 1000 was in z'n basis eerder karig uitgerust met weliswaar tractiecontrole en cornering management, maar zonder geïntegreerde rijdmodi, TFT scherm, connectiviteit en andere snufjes. Als je als Versys-fan die snufjes dus toch wou, moest je daar tot op vandaag de prijzige, semi-actieve elektronische vering bijnemen. Nu hoeft dat dus niet meer. De S-versie krijgt immers standaard de 4 rijmodi (Sport, Road, Rain en een personaliseerbare Rider), verstelbaar windscherm, quickshifter, cornering lights, TFT scherm met connectiviteit, 12V aansluiting, handkappen en High Durable Paint. Daarmee is de Versys ook zonder elektronische vering weer helemaal bij de tijd. De prijs zal ergens tussen die van de basisversie en de SE komen te liggen.  

Skyhook software

Maar de S is niet de enige nieuwigheid. Ook de SE krijgt een update in de vorm van de introductie van de Showa Skyhook software, die de elektonische vering nog performanter moet maken. De software van de externe leverancier werd door Kawa specifiek geherprogrammeerd voor de toepassing op hun hoogpoter. De sterkte van dit systeem is dat het continu in fracties van seconden de omstandigheden 'leest' en de vering daar optimaal aan aanpast. Dit zou in de praktijk moeten lijden tot minder neiging tot 'duiken' en nog meer stabiliteit in uiteenlopende omstandigheden.

De S en SE zouden vanaf december in de showroom staan in twee kleurstellingen met als hoofdtoon zwart, aangevuld met groen of grijs/rood. De gekende accesoirepaketten (Tourer, Tourer+ en Grand Tourer) zijn ook weer van de partij. 

 

 

 

De SE is visueel te onderscheiden door de zilverkleurige vorkbenen.

Tekst: Tom Vander Sande

Foto's: Kawasaki

Geschreven op 12 oktober 2020
© Motoren & Toerisme