MY21: KTM 1290 Super Adventure S

De KTM 1290 SUPER ADVENTURE S vertegenwoordigt de derde generatie 1000+ cm3 KTM ADVENTURE-modellen en is de sportiefste en meest technologisch geavanceerde Adventure-motor die ooit van de productielijn in het Oostenrijkse Mattighofen is gerold.Volgens KTM is dit de ultieme prestatiegerichte Adventure motorfiets, maar dan met de voordelen van een veelzijdige sport-toermachine.

 

Herontworpen ergonomie

Om de rij-eigenschappen van de 1290 Super Adventure te verbeteren pakte KTM het chassis aan. De focus lag daarbij op een betere gewichtsverdeling en wendbaarheid. Om de motorfiets scherper te laten sturen werd het balhoofd 15 mm naar achteren geschoven. Een langere swingarm moet voor meer stabiliteit zorgen tijdens het accelereren. Een herontworpen subframe zorgt voor een lagere zithoogte.

Volgens KTM past de rijder ‘als gegoten’ rond de 23 liter metende brandstoftank. De Oostenrijkers bestudeerden nauwkeurig de aerodynamica van de 1290 Super Adventure S om de rijervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. De zithoogte van het zadel is op twee niveau’s (over 20 mm) verstelbaar. Dat moet voor comfort zorgen tijdens langere ritten. Ook de schakelaars op het stuur, het nieuwe TFT-dashboard en het windscherm zijn instel- of verstelbaar. Het zwaartepunt van de machine kwam lager te liggen en verder werd de gewichtsbalans verfijnd.

Premium technologie
 

Elektronica is niet meer weg te denken op zware allroads. Net als concullega’s BMW en Ducati zet KTM nu ook in op een adaptief cruisecontrol-systeem.  En daardoor spelen de Oostenrijkers, althans wat technologie betreft,  meteen mee in de 'Premier League'. Het adaptief cruisecontrol-systeem stelt je als rijder in staat om een veilige afstand te houden van je voorliggers. Het is op vijf verschillende niveau’s instelbaar. Op die manier kan je saaie autosnelweg-kilometers op een snelle en veilige manier overbruggen. Het tractiecontrole-systeem (TCS) werd herzien en grijpt nu minder in. Standaard heeft de 1290 Super Adventure S vier niveau’s (RAIN, STREET, SPORT, OFFROAD). Daarnaast werd ook de optionele RALLY-modus geoptimaliseerd. Het TCS werkt ook onder hellingshoek, net als het ABS-systeem, dat ook aangepast is aan offroad-gebruik.

 

Het hart van de 1290 Super Adventure is nog steeds de 1301 cc metende V-twin. Goed voor een piekvermogen van 160 pk en een maximaal koppel van 138 Nm. KTM wist het motorblok 1,6 kg lichter te maken, dat gebeurde dankzij dunnere carters en een nieuw oliecircuit. De versnellingsbak van zusteronderneming Pankl werd ook vernieuwd, waardoor volgens KTM de quickshifter (optioneel) aanzienlijk beter functioneert.

 

Hofleverancier WP tekende voor een nieuwe generatie APEX-veerelementen. De semi-actieve vering wordt aangestuurd door een zesassige inertie-meeteenheid. KTM heeft echter nog meer geavanceerde aftermarket-pakketten voor de vering op de optielijst staan. Zo is er een Suspension Pro-pakket waarbij voorvork en schokdemper individueel afgesteld kunnen worden en een automatische veervoorspanning-instelling mogelijk is. Verder is het anti-duiksysteem in- en uitschakelbaar.

KTM 1290 SUPER ADVENTURE S - UITGELICHTE MODELKENMERKEN

  •  Vernieuwde ergonomie -> nieuwe brandstoftank, lager zadel en nieuwe kunststof elementen
  •  Aangepast plaatwerk -> korter chassis, nieuw subframe en langere swingarm
  •  Geoptimaliseerde gewichtsverdeling -> meer wendbaarheid en comfort
  •  Nieuwe generatie elektronica -> innovatieve ACC en vernieuwde bochten-MTC
  •  Intuïtiever 7” TFT-scherm -> optimale toegankelijkheid
  •  Herontworpen stuurschakelaars, verbeterde Connectivity Unit
  •  Herwerkte 1301 cm3 LC8-motor -> 160 pk en 138 Nm
  •  Nieuwe generatie semi-actieve schokdemping
  •  Vernieuwde optionele technologie -> Suspension Pro, Rally Pack en Tech Pack

 

De nieuwe KTM 1290 Super Adventure S staat vanaf maart bij de KTM-dealers. Meer informatie over het model vind je op www.ktm.com/superadventure

 

Tekst: BJ

Foto's: KTM

Geschreven op 26 januari 2021
© Motoren & Toerisme