KTM heeft een lange traditie in de Supermoto-discipline. Met de 450 SMR hebben de Oostenrijkers al lang een kant-en-klare supermoto-machine in de catalogus staan. Alleen, de huidige versie had wel z’n beste tijd gehad. Voor 2021 neemt KTM de SMR 450 opnieuw onder handen en dat na zeven jaar.
Mechanisch gedeelte
Het hart van de 450 SMR is de ééncilinder viertakt krachtbron die we ook kennen uit de 450 SX-F crossmotor van het merk. De 450 SMR kreeg nu een hertekend blok waarin de krukas geherpositioneerd werd en dat met het oog op een optimale massacentralisatie. De zuiger werd lichter (320 gram) maar dat zou volgens KTM niets afdoen van de prestaties van het motorblok. De exacte cijfers inzake vermogen en koppel krijgen we echter niet voor ogen. Wat de krachtbron betreft stelt KTM ook nog dat de drijfstang slechts na 100 uren draaien, moet worden vervangen. Ook bij het ontwerpen en positioneren van de radiatoren werd rekening gehouden met aerodynamica en massacentralisatie.