MY21: KTM 890 Adventure R (Rally)

KTM breidt voor modeljaar 2021 z’n Adventure-familie uit met twee nieuwe modellen, gebaseerd op het vorig jaar gelanceerde 890 motor-platform. Dat een allroad met deze motorisatie er aan zat te komen, stond dan ook in de sterren geschreven. Deze stap ‘omhoog’ – de 890 R meet 90 cc meer dan z’n kleinere broer de 790 Adventure R – laat KTM toe om gelijke tred te houden met rivalen BMW (F 900 XR) en Triumph (Tiger 900). Met de weggerichte Adventure R-versie en de offroad-gerichte Rally R-versie komt KTM met een gedifferentieerd aanbod.

Broederlijk naast elkaar: de KTM 890 Adventure R Rally en de 890 Adventure R.

890 Adventure R

De basisversie van de 890 Adventure R is dus gericht op weggebruik. Toch heeft KTM het vermogen van het 889 cc metende blok wat teruggeschroefd. In Adventure-trim produceert de twin een maximaal vermogen van 105 pk (aan 8.000 opm). Aan het maximale koppel werd evenwel niet geraakt, integendeel zelfs want de Adventure R zou één Nm meer (100 Nm dus) hebben dan de 890 Duke R. De Adventure R-versie krijgt ook een bekrachtigde koppeling. KTM stelt ook dat de versnellingsbak herbekeken werd om sneller schakelen mogelijk te maken.

Voor de rijhulpmiddelen op de 890 R werd vertrokken van de elektronica op de bestaande 790 Adventure R. Maar voor de nieuwe en zwaardere Adventure R kreeg de software van het ABS-systeem een flinke update en werden de algoritmen van het tractiecontrole-systeem herschreven. Zoals we dat gewend zijn van KTM werkte men samen met Bosch voor het ABS-systeem, dat ook onder hellingshoek en offroad werkt. Op het stuur staat ook een knop waarmee je de cruise controle kan aan- of afzetten. De Adventure R kan optioneel ook voorzien worden van het Quickshifter+-systeem.

De 890 Adventure R kan ook offroad gebruikt worden.

890 Adventure R Rally

Naast de basisversie gaat KTM ook nog eens 700 exemplaren van de Rally-versie bouwen. Zoals z’n naam het al doet vermoeden is dit model flink offroad-gericht en had KTM’s befaamde Rally-team een vinger in de pap tijdens de ontwikkeling ervan. Het onderscheid tussen de twee modellen zit ‘m niet alleen in het kosmetische – de Rally-versie heeft eigen graphics en een hoger windschermpje – maar ook in de uitrusting. Zo is de Rally-versie voorzien van de ‘Rally'-motormodus waardoor hij beter gaat presteren offroad. De Quickshifter+ behoort op de Rally-versie tot de standaard uitrusting.

 

Een ander belangrijk onderscheid met de basisversie zit in de Xplor Pro vering, al maakt ook de Rally-versie gebruik van het PDS-systeem. Op deze meer offroad-gerichte Rally-versie is de veerweg langer met zowel voor- als achteraan 270 mm. Daarnaast heeft de Rally-versie geanodiseerde velgen, een 30 mm hoger ‘plat’ wedstrijdzadel en een Akrapovic uitlaademper die 30% minder weegt dan de standaard demper. Ter afwerking kreeg de Rally-versie nog tankbeschermers uit koolstofvezel en aangepaste voetsteunen.

 

KTM gaat 700 exemplaren van de Rally-versie bouwen. 200 daarvan zijn voorbehouden voor de Amerikaanse markt, de overige 500 zullen wereldwijd afgezet worden. Potentiële kopers kunnen hun exemplaar reserveren via de website van KTM.

De KTM Adventure R zal in de loop van de maand november bij de KTM-dealer staan.

 

Tekst: BJ

Foto’s: KTM

 

Geschreven op 6 oktober 2020
© Motoren & Toerisme