MY21: KTM MX

Een week na de enduromachines stelt KTM z’n crossmotoren voor 2021 voor. Niet louter met cosmetische ingrepen maar wel met mechanische updates en, tenminste wat de viertakt line-up betreft, de intrede van connectiviteit.

De vering van alle ‘full size’ crossmotoren – we negeren even de jeugdmotoren – kreeg een update. De WP XACT voorvorken en schokbrekers werden voorzien van nieuwe componenten. De standaard afstelling is iets harder en dat met het oog op meer grip en (vreemd genoeg) comfort en dat op een veelvoud aan verschillende bodems. Toch nog even onderstrepen dat de KTM crossers, in tegenstelling tot hun enduro-tegenhangers – voorzien zijn van een achterophanging met link-systeem. Alle KTM crossmotoren staan standaard op Dunlop Geomax MX-33 crossbanden en kregen nieuwe graphics voor 2021.

Alle KTM crossmotoren kregen een visuele update voor 2021.

Tweetakten

KTM’s tweetakt cross line-up bevat drie verschillende machines. De 125 SX is al jaar en dag dé absolute referentie in de 125 cc tweetakt-klasse. Dat KTM nog steeds aan de tweetakt-machines schaaft, blijkt uit de nieuwe zuiger en de herwerkte koppeling voor de 'achtste liter'.

KTM heeft met deze 125 SX dé bestverkochte tweetakt crossmotor in huis.

Technische wijzigingen die overigens ook doordrongen tot op de 150 SX. Al zal je deze laatste machine in België niet snel achter een starthek aantreffen. De 150 valt, qua reglementen, dan ook tussen wal en schip. Ook de kwartliter (250 SX) is een klassieker, die al jaren in de KTM-catalogus prijkt, al kreeg deze machine niet dezelfde aandacht als de twee lichtere tweetakten.

Viertakten

De grote nieuwigheid bij de viertakt line-up is de introductie van een connectiviteit-systeem en dat op de drie verschillende modellen. Te weten de SX-F 250, de SX-F 350 en de SX-F 450.

De optionele 'Connectivity Unit' wordt bovenop het stuur gemonteerd.

Een primeur voor het segment is de invoering van zo’n connectiviteitssysteem echter niet. Yamaha voerde het drie jaar geleden al in op z’n viertakt crossmotoren. Bovendien gaat het hier om een after market (dus optioneel) systeem. Het systeem bestaat uit een zogenaamde ‘Connectivity Unit’ die bovenop het (Neken) stuur gemonteerd wordt als ‘bar pad’. Eenmaal deze unit in de kabelboom geplugd is, kan je via de MyKTM-app (zowel voor Android als IOS) op je smartphone contact maken met het motormanagement-systeem van je KTM. Dat laat je toe om het motorkarakter via allerlei parameters (en dat over twee niveau’s) aan te passen. KTM claimt dat dit systeem het meest geavanceerde in z’n soort is.

De 450 SX-F werd technisch geüpdatet voor 2021.

De SX-F 450, zeg maar het vlaggenschip van de KTM line-up, kreeg ook een technische update. De KTM-ingenieurs pakten de zuiger, de krukas en de kleptuimelaars aan. Daarnaast kreeg het blok een hertekende behuizing. De eerste 2021 SX-modellen arriveren later deze maand nog bij de KTM-dealers.

 

Tekst: BJ

Foto’s: KTM/Kiska (Studio), KTM/R. Schedl (Actie)

Geschreven op 23 juni 2020
© Motoren & Toerisme