MY21: MV Agusta Rush

Dat de Rush de laatste MV Agusta is om een update te krijgen voor 2021 is wellicht geen toeval. De aantallen waarin deze krachtige naked gebouwd worden zijn dan ook eerder beperkt (300). Naast de verplichte Euro 5-update. De rest van de machine evolueerde ook lichtjes mee. Zo kregen de nokken een zogenaamde DLC-behandeling (Diamond Like Coating) om wrijvingsweerstand te reduceren, daarnaast komt de ingreep ook de betrouwbaarheid ten goede. Verder kreeg de machine een bekrachtigde koppeling en werd de Rush voorzien van de derde generatie van MV Agusta's eigen quickshifter-systeem. 

Het vermogen van de Rush bleef ongewijzigd. De machine produceert in standaard-trim nog steeds 208 pk. Da's even veel als de Brutale 1000 RR, waarmee de Rush z'n viercilinder motor deelt. Maar MV Agusta brengt ook een zogenaamde race-kit (enkel voor circuitgebruik) uit waarmee je het vermogen kan opkrikken naar 212 pk. De kit omvat oa een uitlaatlijn van de Italiaanse specialist SC Racing en een bijpassende ECU. Daarnaast zijn er verschillende onderdelen uit koolstofvezel, gefreesde rem- en koppelingshendels en speciale voorremschijven.

De succulente Rush komt voor dit modeljaar in een nieuwe kleurstelling, Light Army Grey Matt/Dark Army Grey Matt. Met een basisprijs van € 38.800 (in Italië) is deze MV Agusta echter niet voor iedereen weggelegd.

Tekst: BJ

Foto's: MV Agusta Ufficio Stampa

Geschreven op 21 mei 2021
© Motoren & Toerisme