Begin november werd er al een tipje van de sluier gelicht toen de Meteor in de thuisregio werd voorgesteld, maar nu komen we dus ook te weten hoe de stijlvolle opstapper Europa wil veroveren.
Begin november werd er al een tipje van de sluier gelicht toen de Meteor in de thuisregio werd voorgesteld, maar nu komen we dus ook te weten hoe de stijlvolle opstapper Europa wil veroveren.
Het gaat Royal Enfield al een tijdje voor de wind. Zeker in Azië, waar Enfield een grote naam is. En in Europa gaat het ook verbazend goed. Enkele jaren geleden was Enfield nog voorbehouden voor dromerige types die een rit van de Himalaya naar huis authentiek wilden houden, maar nu heeft het merk de vijftiende plaats in onze nationale hitlijst ingenomen. Ze verkopen in dit moeilijke jaar liefst dertig procent beter dan een jaar voordien. De Meteor moet daar nog een schepje bovenop doen.
Deze 350 is een monocilinder die een bescheiden 20 pk produceert. Met die cijfers - en de lancering eerst in India - is het duidelijk dat de Meteor vooral de Aziatische markt moet veroveren, maar dat wil niet zeggen dat hij geen bestaansreden kan hebben in onze contreien. Er is een steeds grotere vraag naar kleine, goedkope mobiliteitsoplossingen en daar beantwoordt deze Meteor zeker aan. Hij gooit er bovendien nog eens zijn retro styling en iconische genen bovenop.
De persfoto's maken ook duidelijk dat de Meteor bij ons vooral een wapen voor de hippe stadsvogel moet worden. Daarom krijgt hij ook een handige, voor Enfield behoorlijk moderne en digitale feature, de Tripper. Dat is een kleine navigatiepod die op basis van Google kaarten turn-by-turn aanwijzingen geeft. Connectiviteit op een oerklassieke motor dus. Want dat blijft deze Meteor natuurlijk wel. Zowel het motorblok, als het frame, de remmen en andere elementen behouden het Enfield DNA. Het blok is nog deels luchtgekoeld en meer dan vijf versnellingen heeft hij niet. Anderzijds krijgt hij dan weer wel LED-verlichting achteraan (vooraan blijft het halogeen). Een USB-lader op het stuur is ook heel 21ste eeuws.
Zo balanceert de Meteor dus mooi tussen klassiek en modern, en dat gelt ook voor de zeven kleurstellingen en drie uitvoeringen: de Fireball, Stellar en Supernova. De eerste is de basisversie, de tweede krijgt een verchroomde uitlaat en dito stuur, plus een rugsteuntje voor de passagier. De Supernova heeft chiquere velgen, een luxezadel en windscherm als troeven.
Officiële prijzen voor België en Nederland zijn er nog niet, maar ze zouden rond de 4.000 euro schommelen. Daar krijg je bovendien drie jaar garantie voor, en zowaar Roadside Assistance. De Meteor wordt verwacht in Q2 2021.