MY21: Triumph Scrambler 1200 XC en XE

Ondanks de Brexit moet ook een Britse motorfabrikant als Triumph Motorcycles zich buigen naar het ‘diktat’ van de Europese Commissie, en dus krijgt de Scrambler 1200 een Euro 5-update. Toch hebben de Euro 5-ingrepen nauwelijks of geen effect op de prestaties van de Scrambler 1200. De paralleltwin produceert nog steeds een piekvermogen van 90 pk, al gebeurt dat nu reeds aan 7.250 opm. Daarnaast bedraagt het maximale koppel ook nog steeds 110 Nm, maar nu dan aan 4.500 opm.

De Scrambler 1200 heeft anno 2021 nog niets van z’n unieke looks ingeboet. De machine is nog steeds neo-retro én allroad in één. De Scrambler 1200 heeft, zoals we dat van een Triumph mogen verwachten, premium componenten. Dat geldt met name voor de volledig instelbare Öhlins RSU schokbrekers achteraan, maar ook voor de upside-down voorvork van Showa. Verder is de machine uitgerust met radiaal gemonteerde Brembo M50 monobloc remklauwen, gekoppeld aan een dubbele 320 mm remschijf.

Dat je met de Scrambler 1200 enige offroad-ambitie mag koesteren blijkt uit het 21-duims voorwiel. De spaakwielen zijn met Metzeler Tourance banden geschoeid, maar voor echt offroad-gebruik raadt Triumph Pirelli Scorpion Rally’s aan. Verder zit er ook een Off-Road-stand in de rijmodi. Op de XE-versie komt daar nog een Off-Road Pro-stand bij.

De XE-versie van de Triumph Scrambler 1200 is rijkelijker uitgerust dan de XC.

Via het TFT-dashboard, en dankzij het My Triumph-connectiviteitssysteem kan je op de Scrambler je telefoon bedienen, muziek beluisteren en gebruik maken van het bocht-na-bocht-navigatiesysteem. Via de intuïtief knoppen op de stuurhelften kan je ook een GoPro-camera bedienen.

Styling

Triumph blijft voor de Scrambler 1200 vasthouden aan de herkenbare, klassieke stijl die alle heritage-modellen kenmerkt. Zo krijgt de Scrambler 1200 ‘minimale’ spatborden in aluminium, een gesculpteerd zijpaneel met een Scrambler 1200-logo in geborsteld aluminium, een aluminium carterbeschermer en een breed stuur.  Op de XE-versie komen daar nog handbeschermers, een Brembo remhendel, goudkleurige vorkpoten en een langere aluminium swingarm bovenop. In het laatste geval is de achterbrug ook nog gezandstraald en geanodiseerd.

Zowel de Scrambler 1200 XC als de XE zijn leverbaar in drie verschillende kleurstellingen:

Cobalt Blue/Jet Black stripe

Matt Khaki Green/Jet Black stripe

 

Sapphire Black

Tekst: BJ

Foto's: Triumph Motorcycles

Geschreven op 13 april 2021
© Motoren & Toerisme