MY21: Triumph Speed Triple 1200 RS

Drie jaar na de lancering van het vorige model, komt Triumph nu met een nieuwe versie van z’n Speed Triple: de 1200 RS. Het concept bleef ongewijzigd: een dikke, driecilinder naked met een sportief karakter. Toch betekent de nieuwe Speed Triple RS een flinke sprong voorwaarts. Triumph claimt dat dit de meest handelbare versie van de Speed Triple ooit is. Eén van de opdrachten die de ontwikkelingsingenieurs meekregen was dat deze 1200 RS even scherp moest sturen als een Street Triple. Maar ook de prestaties gingen er op vooruit.

 

Motorblok: Meer inhoud

Dat de nieuwe Speed Triple meer inhoud is zowel letterlijk als figuurlijk te interpreteren. Enerzijds steeg het slagvolume van 1050 cc naar 1160 cc, anderzijds ging ook het vermogen diezelfde weg op. De Speed Triple produceert nu 180 pk, dat is een toename van zomaar eventjes 30 pk ten opzichte van z’n voorganger.

De driecilinder leende zich met z’n rijkelijk koppel altijd al tot straffe hernemingen, maar nu werd het piekvermogen dus ook aangescherpt. Het koppel groeide ook aan (van 117 Nm op z’n voorganger) tot 125 Nm. Volgens Triumphs hoofdingenieur trok de motoren-afdeling van het merk veel lering uit de implicatie in het WK Moto2 – waarvoor het Britse merk de krachtbronnen levert – en komt dat zowel de pure prestaties als de duurzaamheid van het driecilinderblok ten goede.

 

Rijwielgedeelte: lichter en smaller

Triumph maakte z’n naked-vlaggenschip ‘leaner ’n meaner’. Enerzijds werd het frame smaller in het midden. Daardoor lijkt de zithoogte iets lager geworden, terwijl dat eigenlijk niet zo is. De Triumph-ingenieurs concentreerden zich op een optimale massacentralisatie. Een logische keuze als je een Speed Triple wil ontwikkelen die stuurt als een Street Triple.

Het zadel loopt iets langer door en helt naar achteren toe. Die ingreep gebeurde met het oog op een comfortabelere zithouding tijdens circuitdagen. Triumph verwacht dus dat potentiële eigenaars hun Speed Triple niet alleen op straat maar ook op circuit willen gebruiken. Ook de voetsteunen staan nu iets meer naar binnen, waardoor de bodemspeling toenam zonder dat de beenruimte daarvoor moest inboeten.

Werd de Speed Triple op z’n zitpositie smaller, dan werd het stuur breder gemaakt. Die ingreep moet voor een meer vertrouwde rijhouding zorgen en dat door middel van een beter gevoel en meer controle. Het her-ontwikkelde aluminium buizenframe en de massa-optimalisatie hebben ook positieve gevolgen voor het gewicht van de Triumph. Volgetankt weegt de Speed Triple 1200 RS nu 198 kg, dat is 10 kg minder dan z’n voorganger.

 

Op een dikke naked als de Speed Triple 1200 RS verwachten we tegenwoordig premium componenten. Triumph opteerde net als op de 1050 RS voor Öhlins als leverancier van de vering. Vooraan is dat een volledig instelbare 43 mm NIX30 upside-down voorvork, achteraan een TTX36 mono-schokbreker. Beide veerelementen zijn volledig instelbaar wat in- en uitgaande demping en veervoorspanning betreft. Stoppen gebeurt vooraan met radiale Brembo Stylema monobloc remklauwen, die gekoppeld zijn aan nieuwe en lichtere 320 mm remschijven.

Triumph levert de 1200 RS af fabriek op Metzeler Racetec RR banden, die zowel op straat als circuit gebruikt kunnen worden.  Voor circuitgebruik kunnen volgens Triumph eventueel ook Pirelli Diablo Supercorsa SC2’s gemonteerd worden.

 

Rijhulpmiddelen: Met dank aan Google en Go Pro

Een TFT-dashboard had de Speed Triple al maar voor de 1200 RS werd de gebruikers-interface verbeterd. De focus van het dashboard ligt op de snelheid, het toerental en de gekozen versnelling. Het dashboard heeft nu ook een laptimer, nog een extra voor fans van circuitdagen. Het My Triumph connectiviteitssysteem behoort nu tot de standaard uitrusting, op deze manier kan je bellen vanop je motorfiets, je muziekbestanden beheren. Verder biedt het systeem bocht-per-bocht-navigatie en kan je er een Go Pro-camera mee bedienen. Het systeem werd dan ook in samenspraak met Google en Go Pro ontwikkeld.

Standaard is de 1200 RS ook uitgerust met een zogenaamde ‘up-and-down’ quickshifter, een andere zeer handige component voor de enthousiaste circuitrijder. Verdere rijhulpsystemen zijn: bochten-tractiecontrole (uitschakelbaar), bochten-ABS, wheelie-controle en Vijf rijmodi. Deze vijf rijmodi zijn ‘Rain’, ‘Road’ ‘Sport’ ‘Track’ en ‘Rider’. Deze laatste modus kan je zelf instellen. In de Rain-modus wordt het maximaal vermogen van de 1200 RS beperkt tot 100 pk. Zowel de koplampen, als het achterlicht en de richtingaanwijzers zijn voorzien van LED-lampen.

De nieuwe Triumph Speed Triple 1200 RS komt in twee kleurstellingen:

Sapphire Black

Matt Silver Ice

Tekst: BJ

Foto's: Triumph

Geschreven op 26 januari 2021
© Motoren & Toerisme