MY21: Triumph Speed Twin

Dik 5 maanden ver in 2021, worden er toch nog steeds nieuwe MY21-modellen voorgesteld. Dat was vandaag het geval met Triumph dat z'n vernieuwde Speed Twin presenteerde. Het sportiefste model van Triumphs Heritage-lijn kreeg een flinke update. Net als de nieuwe Bonneville T120 heeft de Speed Twin nu een piekvermogen van 100 pk (aan 7.250 opm). Het maximale koppel wordt nu sneller -aan 4.250 opm - dan voorheen bereikt. Volgens Triumph is het paralleltwin motorblok nu over het hele midden-toerengebied sterker geworden. Uiteraard voldoet het blok nu aan de Euro 5-normen en bovendien werd het ook een stuk duurzamer. Het service-interval  voor een grote onderhoudsbeurt bedraagt voortaan 16.000 km.

Ook het rijwielgedeelte kreeg een aantal updates. Zo heeft de Speed Twin voortaan een 43 mm upside-down voorvork van Marzocchi, radiaal gemonteerde Brembo M50 monobloc remklauwen en Metzeler Racetec RR banden. Samen moeten al deze nieuwe componenten voor een meer precieze en beweeglijke Speed Twin zorgen, die zich als een moderne roadster laat rijden. Om voorgaande claim helpen waar te maken gaf Triumph de drie rijmodi van de Speed Twin - 'Road' 'Rain' en 'Sport' -  een upgrade. ABS en uitschakelbare tractiecontrole behoren tot de standaard uitrusting van de Speed Twin. Dat geldt ook voor LED-verlichting, een bekrachtigde koppeling, een USB-poort (onder het zadel) én een immobiliser.

 

De 2021 Triumph Speed Twin komt in drie verschillende kleurstellingen:

- Hopper Red

- Matt Storm Grey

- Jet Black

Tekst: BJ

Foto's: Triumph Press

Geschreven op 1 juni 2021
© Motoren & Toerisme