Triumph betoonde zich een meester in het teasen met de lang uitgesponnen lancering van de Trident, maar eindelijk kennen we z’n ware aard.
Het mag nu al duidelijk wezen dat Triumph met deze Trident op een breed publiek mikt en hoge verwachtingen koestert voor dit middenklasse model. Geheel volgens de filosofie is de krachtbron in deze compacte roadster een 660 cc-driecilinder die is afgeleid van de bestaande driecilinders. Toch werden er volgens de briefing 67 componenten speciaal voor dit motorblok ontworpen waardoor hij een eigen karakter krijgt. Resultaat: 81 pk bij 10.250 opm en 64 Nm bij 6.250. Prima cijfers die zich breed en lineair uitsmeren overheen de kracht- en koppelcurve. Zo is negentig procent van het vermogen beschikbaar tussen 3.600 opm en 9.750 opm. Overigens kan de Trident worden afgestemd op het A2-rijbewijs om daarna terug te worden ontketend als de berijder zijn volledig rijbewijs heeft behaald.