Yamaha pakt voor het modeljaar 2021 z’n zwaarste enduromachine, de WR450F aan. Het herziene eencilinder motorblok is afgeleid van dat van de YZ450F crossmotor. Naar aloude offroad-receptuur worden de wijzingen aan de crossmotor (voor modeljaar 2020) één modeljaar later ook op de enduro-versie geïmplementeerd.
Volgens Yamaha biedt de vernieuwde krachtbron meer vermogen – al zijn er geen cijfers beschikbaar – en een verbeterde controle. Het blok kreeg echter een nieuwe en compactere cilinderkop en tegelijkertijd werd ook de zuiger hertekend en de compressieverhouding verhoogd. Gebogen radiatoren en een ventilator moeten voor een effectieve koeling van de krachtbron zorgen. Net als op de YZ450F kan je de motorkarakteristiek van de WR450F aanpassen met behulp van de Yamaha Power Tuner app. en dat vanop je smartphone. Daarbovenop vind je op de linker stuurhelft een drukknop om de juiste motormapping te kiezen tijdens het rijden. Ook aan de onderhoudsvriendelijkheid werd gedacht. Zo kan je de luchtfilter zonder gereedschap demonteren en vervangen.