MY21: Yamaha XSR125

Met een 125-versie van z’n tijdloze XSR-lijn haakt Yamaha naadloos in op de trend pendelen op twee wielen. Of de gloednieuwe XSR125 dé vervanger van de YS125 – die ondertussen vanwege de Euro 5-normen geruisloos uit de Yamaha-line-up verdween – weten we niet. Feit is wel dat deze XSR125 wat meer ‘smoel’ heeft. Pendelen kan dus blijkbaar ook in stijl.

De 11 kW producerende Euro 5-motor van de XSR125 huist in een Deltabox-frame. De Yamaha heeft een 37 mm upside-down voorvork en is goed voor een veerweg van 130 mm. Achteraan heeft de monoshock een veerweg van 110 mm.Met z’n ronde LED-koplamp (evenals LED-achterlicht) en geribbelde banden heeft de XSR125 wel wat trekjes van een scrambler.

De neo-retro indruk wordt versterkt door een klassiek aandoende ronde tellerpartij, mét LCD-display. Ook het zadel doet, met z’n stiknaden en Yamaha-belettering achteraan, fraai klassiek aan. Het voorspatbord krijgt dezelfde kleur als de benzinetank en de zijschilden.

De XSR125 is leverbaar in drie verschillende kleuren die allemaal een tikje retro ogen: Redline, Tech zwart en Impact Yellow. De XSR125 staat vanaf juli bij de Yamaha-dealers.

 

Tekst: BJ

Foto's: Yamaha Motor Europe

Geschreven op 11 mei 2021
© Motoren & Toerisme