MY21: Yamaha YZ-gamma

Van alle Japanse constructeurs heeft Yamaha anno 2020 nog steeds het uitgebreidste crossgamma en dat blijft ook volgend jaar zo. Meer zelfs, met Monster Energy Editions van  zowel de YZ250F als de de YZ450F wordt de catalogus verder uitgebreid.

 

Tweetakten

Yamaha heeft een goedgevuld gamma, zeker als het op crossmotoren voor de jeugd aankomt. Het legendarische PW50 initiatiemotortje even buiten beschouwing gelaten, telt het gamma drie machines: de YZ65, de YZ85 en de YZ125.

 

De YZ65 is de tussenstap tussen de PW50 initiatiemotor en de YZ85.

De YZ65 is Yamaha’s wapen voor de 65-klasse, de lichtste klasse in de jeugdcross waarin met schakelmotoren wordt gereden. Van daaruit kan met richting de 85cc klasse doorstromen, waarvoor Yamaha de YZ85 bouwt. Beide machines zijn nog relatief recent en bleven dan ook ongewijzigd voor 2021. Niet zo verwonderlijk, want de gemiddelde jeugdmachine gaat iets langer mee. Beiden kregen ze wel nieuwe graphics.

Met de YZ125 mikt Yamaha op tieners die de knepen van het vak op een tweetaktmachine willen leren.

Ook de YZ125 bleef ongewijzigd en dat is wel spijtig.  KTM en zustermerk Husqvarna gaven hun 125 cc-machines immers wel een update voor 2021, waardoor die weer een stuk competitiever worden ten opzichte van de Yamaha.

Net als de kleinere YZ’s bleef de YZ250 ongewijzigd voor modeljaar. Maar dat is in dit geval geen probleem. De YZ250 is duidelijk een liefhebbersmachine, in de ruime zin van het woord en biedt z’n rijder een betrouwbare en relatief goedkope basis voor z’n crosshobby.

 

De YZ250 blijft een geknipte machine voor de volwassen recreant die budget-bewust wil crossen.

Viertakten

De echte nieuwigheden voor 2021 moeten we dus bij de viertakt Yamaha-crossers zoeken. Yamaha pakte voor 2021 vooral de YZ250F aan. Het blok kreeg een hertekend en verkort inlaattraject en een nieuwe uitlaatnokkenas. Daarnaast werd ook de uitlaatdemper verlengd met 70 mm. Het koppelingshuis werd opnieuw ontworpen en de 3e, 4e en 5e versnellingen werden herzien.

De YZ250F werd flink onder handen genomen voor modeljaar 2021.

Ook het rijwielgedeelte van de YZ250F werd niet ongemoeid gelaten. Het in aluminium uitgevoerde dubbel wiegframe kreeg op bepaalde plaatsen meer stijfheid.  Andere chassiscomponenten, zoals de kroonplaat, de stuurbevestiging en de vooras, werden ook opnieuw ontworpen om bij het nieuwe frame te passen. De basisafstellingen van zowel de KYB voorvork als de mono-schokbreker van hetzelfde merk werden herzien.

Met de Power Tuner app kan je zelf de instellingen van de YZ250F (en de YZ450F) aanpassen.

Verder werden de remmen aangepakt, zo krijgt de YZ250F vooraan een 270 mm grote remschijf, achteraan is die 240 mm groot. De Yamaha-ingenieurs wisten ook gewicht te besparen, ondermeer door het gebruik van een lichtere kroonplaat, cro mo stalen voetsteunen en een lichtere vooras. Rijklaar (met 6,2 liter benzine en 0,95 liter motorolie) weegt de YZ250F, volgens Yamaha, nu 106 kg.

Met de grijze knop op de linker stuurhelft verander je van motormapping tijdens het rijden.

De YZ250F kan met de Power Tuner-app makkelijk aangepast worden, wat motorkarakter betreft. Bovendien staat er op de linker stuurhelft een knop waarmee je tijdens het rijden van motormapping kan veranderen.

De YZ450F blijft het vlaggenschip van Yamaha's cross-gamma en beschikt ondermeer over een launchcontrole-systeem.

Op de YZ450F beperkte Yamaha zich tot het verbeteren van het aluminium dubbel wiegframe en het hertekenen van de elektrische startmotor. Ook op het vlaggenschip van de YZ-reeks kan je aan de slag met Power Tuner-app. Daarnaast is de 450 de enige Yamaha-crosser met Launch-controle, geen overbodige luxe als je al die ponies loslaat op een losse ondergrond!

 

Monster Energy Editions

Zowel de Yamaha YZ250F als de YZ450F is ook in een versie met zwarte livrei verkrijgbaar. Eigenlijk is dat niet meer dan een sticker-set en een knipoog naar de trouwe hoofdsponsor. Technisch gezien is er immers geen verschil met de basisversies.

 

 

Tekst: BJ

Foto’s: Yamaha Motor Media

 

Geschreven op 15 juli 2020
© Motoren & Toerisme