TRK 800
Ook Benelli gaat zich moeien in het middenklasse allroad-segment en wel met de gloednieuwe TRK 800. De typeaanduiding is echter een beetje misleidend, want het betreft hier een 754 cc metend motorblok. Hetzelfde blok dat ook de Leoncino 800 aandrijft. De paralleltwin is goed voor 76,2 pk (aan 8.500 opm) en een koppel van 67 Nm (aan 6.500 opm). De zesbak wordt bediend met behulp van een bekrachtigde slipperkoppeling.
Het stalen buizenframe wordt afgeveerd door een Marzocchi upside-down voorvork en een enkele schokbreker achteraan. Die veerelementen zijn respectievelijk volledig instelbaar en instelbaar qua veervoorspanning en uitgaande demping. De veerwegen bedragen 170 mm (voor) en 171 mm (achter).
Met een voorwiel van 19 duim zijn de offroad-ambities van deze TRK 800 meteen duidelijk. De motor staat dan standaard ook op allroad-banden. Brembo tekent voor de remmen (dubbele 320 mm vooraan, 260 mm achteraan)
Benelli zegt dat het op de TRK 800 voor maximum comfort ging. Dat moet blijken uit het slanke zadel en de ruime plaats voor de knieën. Verder is er een middenbok en handgreep voor de passagier. Ook opmerkelijk is de grote tank van 21 liter. Het onderstreept het reiskarakter van deze TRK 800. Een 7-duims TFT-scherm fungeert als dashboard. De dubbele koplamp met daglicht is voorzien van LED-lampen.
Het is vooralsnog even wachten op de TRK 800 aangezien hij pas in de tweede helft van 2022 bij de Benelli-dealers zal staan.
Benelli pakt in Milaan uit met een gloednieuwe achtsteliter, de Leoncino 125. De kleinste Leoncino is meteen ook de allereerste vloeistofgekoelde 125 in het Benelli-gamma. Het eencilinderblokje is goed voor 12,8 pk (aan 9.500 opm.) en een koppel van 10 Nm (aan 8.500 opm). Het blok huist in het gekende stalen buizenframe.
De uitrusting is op het niveau van andere 125 cc’s met een LED-koplamp, 17-duims wielen. Remmen gebeurt vooraan met een 280 mm remschijf en een driezuigerremklauw, achteraan is dat een 220 mm remschijf en een tweezuigerremklauw. Het persbericht vermeldt een digitaal dashboard en dus gaan we er vanuit dat de Leoncino 125 een LCD-schermpje heeft. ABS heeft deze Leoncino niet, wel een integraal remsysteem.
De Leoncino 125 staat vanaf volgend voorjaar bij de Benelli-dealers en dat in grijs en groen.
Tekst: BJ
Foto's: Benelli