MY22: BMW CE 04

Bijna acht jaar na de introductie van BMW’s eerste e-scooter, de C-Evolution, komt het merk met een opvolger voor die machine. De marktcondities zijn in de voorbije jaren snel veranderd, zodanig zelfs dat wat in het vorige decennium nog als een ‘aardigheid’ werd afgedaan nu bijna mainstream is geworden. BMW mikt met de nieuwe CE 04 op rijders uit een (groot)stedelijke omgeving. Niet alleen om de e-scooter dagelijks in te zetten voor woon-werkverkeer maar ook voor gebruik in hun vrijetijd. De A1-versie heeft volgens BMW een autonomie van 100 km, voor de A2-versie is dat 130 km.

Voor de ontwikkeling van de BMW CE 04 profiteerde BMW Motorrad mee van de ervaring van de autoafdeling inzake elektrische aandrijflijnen. Zo zit de vloeistofgekoelde permanent-magneet synchrone electromotor in het frame, tussen de lithium-ion batterij en het achterwiel in. Uit de batterij van 8,9 kWh kan de e-motor een maximaal vermogen van 31 kW (of 23 kW op de A1-versie) puren. Het koppel bedraagt in beide motoruitvoeringen 62 Nm (aan 1.500 opm). Een getande riem zorgt voor de overbrenging tussen de e-motor en het achterwiel.

 

Niet onbelangrijk bij EV’s zijn de laadtijden. Daarom behoort een zogenaamde quick charger van 6.9 kW tot het optiepakket. Daarmee laad je de A1-versie in ongeveer 1u10’ helemaal op. Tenminste, als je een laadpunt met een sterkte van 30 Ampère tot je beschikking hebt.

Rijwielgedeelte

De CE 04 heeft een stalen buizenframe en is in dat opzicht dus allesbehalve revolutionair. Ook de vering doet vertrouwd aan. Vooraan is dat een telescopische voorvork van 35 mm, achteraan monteert BMW een enkelzijdige swingarm waarop rechtstreeks een schokbreker gemonteerd is. Vooraan bedraagt de veerweg 110 mm, achteraan is dat 92 mm.

 

De wielen zijn twee 15-duims exemplaren. Vooraan zijn de bandenmaten 120/70, achteraan 160/60. Remmen gebeurt vooraan met een dubbele hydraulisch bediende remschijf van 265 mm met vierzuigerremklauwen. Achteraan wordt een enkele remschijf van 265 mm gemonteerd met één zuiger in de remklauw.

Elektronica

Rijmodi zijn al een tijdje ingeburgerd op premium scooters en dat is zeker ook het geval op een e-scooter als de CE 04. De rijder heeft de keuze tussen drie modi, zijnde ‘Eco’, ‘Rain’ en ‘Road’. Die modi zijn volgens BMW Motorrad voldoende voor een efficiënt dagdagelijks gebruik. Wie echter wat meer rijplezier uit z’n CE 04 wil puren kan ook nog voor de Dynamic-modus opteren. En dat laatste bedoelen we letterlijk want die rijmodus staat op de optielijst.

De CE 04 is uiteraard met een ABS-systeem uitgerust. Optioneel kan daar een bochten-ABS-systeem van gemaakt worden. Het ASC-systeem (Automatische Stabiliteitscontrole) houdt het koppel van de e-motor onder controle. Voor wie dat systeem niet volstaat is er ook aanvullend (als optie) ook nog een DTC-systeem (Dynamische Tractiecontrole).

Uitrusting

Rondom de CE 04 bestaan alle verlichtingselementen uit LED-units. Bijkomend kan er voor een adaptieve koplamp gekozen worden (optielijst).

 

Wat het dashboard van de CE 04 betreft, spaarde BMW Motorrad kosten noch moeite. De e-scooter krijgt een 10.25-duims TFT-kleurenscherm. Daarin zitten navigatie (met kaarten) en een uitgebreide connectiviteit vervat. Het vakje waarin je je smartphone kan stoppen om hem tijdens het rijden op te laden is geventileerd om oververhitting tegen te gaan. Uiteraard is de CE 04 voorzien van een USB-C ingang.

Looks

De foto’s in de galerijen hierboven spreken voor zich. De CE 04 koppelt volgens BMW Motorrad het futuristisch uiterlijk van een minimalistische scooter (let op het zwevend zadel) aan het rijplezier van een motorfiets. De standaardversie heeft een zwart/wit kleurenstelling, maar op de persfoto’s die we van BMW Motorrad kregen is alleen de Avantgarde-versie (Magellan Grey Metallic met zwarte en oranje accenten) te zien.

De BMW CE 04 zal vanaf februari bij de dealers staan, al worden er nu wel al bestellingen aanvaard.

Tekst: BJ

Foto's: BMW Motorrad

Geschreven op 7 juli 2021
© Motoren & Toerisme