MY22: Ducati Multistrada V2 (S)

Ducati diept z’n Multistrada-familie verder uit met de introductie van de V2-versie. Een V-twin als krachtbron voor de Multistrada is niet bepaald, nieuw maar ditmaal gaat het om de Testastretta 11° motor. Om de Multistrada toegankelijker te maken zal de V2 ook in 35 kW-versie op de Europese markt geïntroduceerd worden.

Middenklasse hoogpoter

Ducati’s ‘move’ om een jaar na de lancering van de Multistrada V4, terug te komen met een V-twin aangedreven Multistrada verrast sommigen misschien. Maar eigenlijk is het een voor de hand liggende zet. De middenklasse van het allroad-segment groet momenteel in een recordtempo uit tot het sterkst bezette van alle (sub-)segmenten van de Europese motormarkt. Een grote speler als Ducati kan het zich eigenlijk niet veroorloven om niet aanwezig te zijn in dat lucratieve marktsegment.

 

Het basismodel is enkel in 'Ducati Red' leverbaar.

V Due

De krachtbron van de Multistrada V2 is zoals bovenvermeld de Testrastretta 11°. De V-twin heeft een cilinderinhoud van 937 cc. Die is goed voor een maximaal vermogen van 113 pk (aan 9.000 opm) en een maximum koppel van 96 Nm (aan 7.750 opm). De Testastretta 11° is gekoppeld aan een zesbak, die schakelt met behulp van een hydraulisch bediende en bekrachtigde slipperkoppeling. Uiteraard voldoet de Testastretta 11° aan de Euro 5-normen.

 

Chassis

De Multistrada V2 heeft een stalen buizenframe. De ophanging bestaat uit een volledig instelbare upside-down voorvork van 48 mm en een volledig instelbare mono-schokbreker. Dit laatste veerelement is aan een dubbelzijdige aluminium achterbrug gekoppeld. Dat deze Multistrada V2 vooral letterlijk een hoogpoter is en geen offroad-ambities koestert blijkt uit de keuze voor de wielmaten. Zowel voor- als achteraan wordt er een 17-duims gietwiel gemonteerd. Naar goede Ducati-gewoonte levert Brembo de dubbele 320 mm remschijf, die samen met twee radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen de voorrem vormt.

De Multistrada V2 S komt naast 'Ducati Red' ook in dit 'Street Grey'.

De standaard zadelhoogte bedraagt 830 mm, maar die kan tegelijkertijd ook verlaagd (naar 810 mm) of verhoogd (naar 850 mm) worden. Met de 20 liter tank boordevol weegt de Multistrada V2 rijklaar 222 kg.

Elektronica

De Multistrada V2 komt standaard met vier rijmodi (Sport, Touring, Urban, Enduro) en mappings voor de vermogensafgifte. Ook het Ducati Safety Pack behoort tot de standaarduitrusting in omvat het bochten-ABS-systeem, Ducati’s eigen tractiecontrole-systeem en Ducati’s nieuwe remlicht-systeem. Dat laatste systeem zorgt ervoor dat het remlicht bij plots remmen, gaat knipperen ipv gewoon te branden.

 

 

 

Multistrada V2 S

Op de S-versie mag het allemaal wat uitgebreider en luxueuzer zijn. Hier geen conventionele ophanging maar wel Ducati’s elektronische Skyhook-vering. Verder staan ook een cruisecontrol-systeem, een volledige LED-koplamp met de cornering lights-functie, Ducati’s eigen quickshift-systeem, een hands free-telefoonkit en een 5-duims TFT-scherm met hoge resolutie op de specificatielijst.

Kleuren

De standaard Multistrada V2 is alleen in Ducati’s klassieke rood, en dat met zwarte velgen, leverbaar. De V2 S-versie is ook in het nieuwe Street Grey leverbaar en dat met een zwart frame en velgen in ‘GP Red’.

 

De Ducati Multistrada V2 S in Travel-trim.

Voor de S-versie kan je ook nog een Travel-kit bestellen die zijkoffers, verwarmde handvatten en een middenbok bevat. Daarnaast kan je ook voor spakenwielen opteren.

De nieuwe Multistrada V2 (S) zal vanaf november in de showrooms van het Ducati-dealernetwerk staan.

 

Tekst: BJ

Foto's: Ducati Media House

Geschreven op 30 september 2021
© Motoren & Toerisme