Het is ondertussen een goede gewoonte dat Ducati na het eerste modeljaar een interessante en nog performantere uitvoeringen van de Multistrada lanceert. Nu de V4 bijna een jaar rondrijdt, kon dat dus niet uitblijven.
Het is ondertussen een goede gewoonte dat Ducati na het eerste modeljaar een interessante en nog performantere uitvoeringen van de Multistrada lanceert. Nu de V4 bijna een jaar rondrijdt, kon dat dus niet uitblijven.
De V4 Pikes Peak, vernoemd naar de legendarische bergrace in de VS, borduurt voort op vorige Pikes Peak edities op basis van de V2. De klemtoon ligt daarbij op snelheid en sportiviteit. Naast de MotoGP geïnspireerde kleurstelling kreeg deze versie natuurlijk ook onderhuids wat extra vitaminen. Rond het 17 duims gesmede aluminium Marchesini voorwiel krijgt de Peak erg sportief rubber. De ingreep schrapt ook 2,7 kilogram van de weegschaal, en draagt meer dan de helft bij van het totale gewichtsverschil van vier kilogram. Van de Panigale erft de Peak een ‘event based’ modus voor de elektronische vering die bij sportief rijgedrag zelflerend zou zijn. Het frame werd hertekend, met een iets langere wielbasis en naloop als gevolg. Samen met het kleinere voorwiel zou dat resulteren in een sportiever, straatgericht rijgedrag.
Het motorblok blijft identiek aan dat van de ‘gewone’ V4, maar kreeg wel een aantal sportieve tweaks. Zo gedraagt de begrenzer zich anders waardoor je in de hele hoge toeren meer speling hebt. De quickshifter is naar verluidt ook wat agressiever bij het terugschakelen en de High Power Mode biedt dan weer een heel directe gasrespons.
Dat al deze extra snufjes, naast heel wat carbon een een Akrapovic uitlaat, wel iets kosten spreekt voor zich. De Pikes Peak komt in België op de markt voor 29.290 euro, in Nederland wordt € 33.590,00.