MY22: Ducati Scrambler 1100 Tribute Pro en Scrambler Urban Motard

In de tweede Ducati-wereldpremière voor modeljaar 2022, stonden de Scramblers centraal. Ducati lanceert twee aanvullingen op z’n bestaande Scrambler-familie.

 

Scrambler 1100 Tribute Pro

De Ducati Scrambler 1100 Tribute Pro werd gecreeerd als eerbetoon aan Ducati’s oorspronkelijke luchtgekoelde tweecilinder, die vijftig jaar geleden in 1971 voor het eerst op de markt zou komen.

Met de Scrambler 1100 Tribute PRO had Ducati een doelpubliek van neo-retro-enthousiasten en liefhebbers van motorgeschiedenis in het achterhoord.Het Centro Stile Ducati liet zich voor de vormgeven van het model door iconische Ducati-stijlelementen uit de jaren ’70 inspireren. Kenmerkend voor de periode zijn de ‘Giallo Ocra’-kleur, het toenmalige door Giugiaro ontworpen Ducati-logo en de spakenwielen. Verdere opvallende details zijn de ronde achteruitkijkspiegels en het bruine zadel met stiknaden.

 

Technisch gezien heeft deze machine de karakteristieken van de Ducati Scrambler 1100 PRO. Naast het stalen buizenframe is dat de 1079 cc L-twin die 86 pk (aan 7.500 opm) poduceert, terwijl het koppel 88 Nm (aan 4.750 opm) bedraagt.

De Scrambler 1100 Tribute PRO is standaard van drie rijmodi voorzien, die ieder nog gelinkt zijn aan verschillende powermodi en verschillende niveau’s van tractiecontrole. De zijpanelen zijn vervangbaar en verder is de motorfiets rondom voorzien van LED-verlichting.
 

Scrambler Urban Motard

Het tweede nieuwe Scrambler-model voor 2022 is de Scrambler Urban Motard. Dit model heeft z’n naam te danken aan de typische grootstad-sfeer en richt zich op een energiek en enthousiast stadspubliek. Geïnspireerd door de wereld van de street art en grafitti ontwikkelde het Centro Stile Ducati een speciale livrei voor de Urban Motard. Het resultaat is een onuitgegeven kleurstelling die Star White Silk met Ducati GP ’19 Red combineert.
 

De krachtbron van de Urban Motard is de 803 cc grote L-twin motor met desmodromische klepbediening, die 73 pk (aan 8.250 opm) genereert en goed is voor een koppel van 66,2 Nm (aan 5.750 opm). Dat is volgens Ducati voldoende om de nodige prestaties te leveren, zonder dat die ooit de rijder overweldigen en tegelijkertijd leent dit blok zich ook tot gebruik in druk stadsverkeer..

De verwijzing naar de motard (of supermoto)-scene wordt duidelijk in de keuze voor stijlelementen zoals de 17-duims wielen, het hoge voorspatbord, het vlakke zadel en de zijdelingse nummerplaten. Deze laatste zijn overigens in het Scrambler-design geïntegreerd. Ook de Urban Motard komt met een LED daglicht vooraan een een LED achterlicht.
 

Beide nieuwe Scramblers worden reeds volgende maand bij de Ducati-dealers verwacht en zullen ook in een 35 kW-versie leverbaar zijn voor houders van een A2-rijbewijs.

 

Tekst: BJ

Foto's: Ducati Media House

 

Geschreven op 14 oktober 2021
© Motoren & Toerisme