MY22: EICMA-nieuws Yamaha

Yamaha geeft z’n populaire Ténéré 700’s nieuwe kleuren voor 2022. Technisch verandert er niets aan de middenklasse allroads

Ténéré 700

De Ténéré 700 is voortaan in twee nieuwe kleurstellingen leverbaar. Het Icon Blue kennen we natuurlijk van andere Yamaha-modellen. Het is dan ook dé racekleur van Yamaha. Naast het blauwe bodywork zijn ook de wielen in blauw uitgevoerd.

Daarnaast is er ook het nieuwe Midnight Black, waarin de Ténéré naast zwarte carrosseriedelen ook wielen in die kleur krijgt.

Ténéré 700 Rally Edition

Voor modeljaar 2022 komt de (nog) meer offroad-gerichte Rally Edition-versie van de Ténéré in Heritage White. Daarmee grijpt Yamaha terug naar de kleurstelling van de originele Ténéré, de XT 600 uit de jaren ’80. Naast het iconische wit/rode ‘speed block’-motief, krijgt de Rally Edition ook een rood/zwart zadel en goudkleurige velgen.

Yamaha licht op de EICMA overigens al een tipje van de sluier op, wat betreft de volgende generatie van de Ténéré 700. Deze Ténéré 700 World Raid is voorlopig echter nog maar een prototype, maar wel één dat zwaar op de proef word gesteld door (zeer) ervaren offroad-rijders als Alessandro Botturi én Pol Tarrés.

MT-familie: Nieuwe Cyan Storm-kleurstelling, Euro 5 MT-03, A2-versie MT-09, , SP-versie MT-10

Veel nieuws over de MT-familie, Yamaha’s nakeds. Daar doet de nieuwe kleurstelling Cyan Storm, die we sinds de introductie van de vernieuwe MT-10 van vorige week kennen. Cyan Storm zal dus voortaan verkrijgbaar zijn op de MT-125, de MT-03, de MT-07, de MT-09 en de MT-10. Op de SP-versies is dat echter niet het geval.

 

MT-125 Cyan Storm
MT-03 Cyan Storm
MT-07 Cyan Storm
MT-09 Cyan Storm

Yamaha nam de motor van de MT-03 onder handen. Daardoor voldoet de paralleltwin voortaan aan de Euro 5-normen.

De MT-09 en de MT-09 SP zijn voortaan ook in een 35 kW-versie verkrijgbaar, de enige ingreep die de machines daar voor moeten ondergaan is de montage van een nieuwe ECU.

 

Tot slot is er ook nog een SP-versie van de vernieuwde MT-10. De MT-10 SP is dé ultieme Yamaha naked bike en heeft die status ondermeer te danken aan z’n semi-actieve Öhlins-vering (instelbaar op 3 verschillende niveau’s), een driedelige carter en remleidingen van gevlochten staal. De MT-10 SP komt in Yamaha’s bekende Icon Blue.

R6 Race/R6 GYTR

Yamaha introduceert voor 2022 ook twee nieuwe versies van z’n R6 supersportmachine. Géén van beide is echter gehomologeerd voor de weg. Met de R6 Race richt het merk zich op de liefhebbers van circuitdagen. De machine is dan ook kant-en-klaar voor circuitgebruik en ontdaan van alle mogelijke wegaccessoires.

Daarnaast komt Yamaha ook met de R6 GYTR. Deze zal alleen via de officiële GYTR-verdelers (een handvol in Europa) te koop zijn en is bedoeld voor de inzet door raceteams in nationale én internationale kampioenschappen.

XSR700 (Tribute)

De XSR700 is de lichtste variant in Yamaha’s Sport Heritage-line-up. Voor 2022 krijgt hij een  optische update betreft. Zo hertekende Yamaha de koplamp die nu een LED-exemplaar is, verder werd ook de LCD tellerpartij aangepast, waardoor deze nu beter leesbaar zou zijn. Yamaha introduceert twee nieuwe kleurstellingen op de XSR700, vooral de wit/blauwe Heritage White-kleurstelling zal bij de alwat oudere lezers/Yamaha-fans een lampje doen branden. Het is dan ook één van de kleuren waarin Yamaha de tweetakt RD 350 uitbracht.

De Tribute-versie van de XSR700 is dan weer een eerbetoon aan Yamaha’s eerste allroad, of beter gezegd, de XT500. De overeenkomsten met dit legendarisch model beperken zich niet alleen tot de kleurstelling en graphics, maar zijn ook terug te vinden in het zadel, stuur en de blokbanden. De XSR700 Tribute is dan ook Yamaha’s ‘inzending’ voor het scrambler-segment.

Tekst: BJ

Foto's: Yamaha Motor Europe

Video's: YouTube.com/Yamaha Motor Europe

Geschreven op 22 november 2021
© Motoren & Toerisme