MY22: GASGAS Offroad-gamma's

Een maand nadat KTM en Husqvarna z’n cross- en enduro-modellen voor 2022 voorstelden, is het nu de beurt aan het derde merk van de Pierer Mobility Group, GASGAS.

Motorcross

Vorig jaar stelde GASGAS voor het eerst sinds lang weer nieuwe crossmodellen voor. Maar in de line-up zaten wel een paar gaten, die worden nu voor modeljaar 2022 opgevuld. Zo komt er een kleine wielen-versie van de MC 85. Daarmee wordt het gat tussen de MC65 en de MC85 (met 19-duims voorwiel) gevuld.

 

De nieuwe MC 85

GASGAS komt ook met een MC 250. Daarmee krijgt de tweetakt line-up nu ook een kwartliter – net als dat het geval is bij Husqvarna en KTM. Daarnaast lanceert GASGAS ook de MC 350 F, die de leemte tussen de MC 250F en de MC 450F opvult.

Ook de GASGAS MX-line-up telt nu een 'drie-en-half'.

De GASGAS-crossers hebben een volledig instelbare WP X-ACT upside-down voorvork, een WP X-ACT schokbreker (met link-systeem) en zijn verder afgebouwd met componenten van bekende leveranciers als Brembo (remmen en hydraulische koppeling), Neken (stuur), Twin Air (luchtfilter) en Maxxis (banden). Uiterlijk ondergingen de 2022-machines geen wijzigingen ten opzichte van de huidig jaargang.

De drie nieuwe modellen – MC 85 kw, MC250 en MC 350F zullen vanf oktober leverbaar zijn. De overige modellen uit de MX-line-up (MC 65, MC 85 gw, MC 125, MC 250F, MC 450F) zijn dat nu al.

Enduro

Over de enduro-modellen heeft GASGAS in z’n persbericht weinig nieuws te melden. De huidige line-up blijft behouden en ook de ‘specs’ en ‘looks’ ondergaan geen wijzigingen. Ook in 2022 bestaat de enduro line-up dus uit twee tweetakten (de EC 250 en EC 300) en twee viertakten (de EC 250 F en de EC 350 F).

Cross-Country

De XC 250 - en andere XC-varianten - blijft vooralsnog een puur Amerikaans fenomeen.

Geen spek voor onze bek, maar toch wel interessant. In Amerika lanceert GASGAS ook een geïnjecteerde EX 250 voor het betere offroadwerk op gesloten omloop (genre cross-country of Hare and Hounds). De EX 250 is een  machine die de techniek (injectiemotor) van een enduro, met het uiterlijk van een crossmotor combineert en die eigenlijk ook in ons eigen BEX (Belgian Endurocross) kampioenschap niet zou misstaan.

 

Tekst: BJ

Foto's: GASGAS Press/Sebastian Romero en KISKA

 

 

Geschreven op 15 juni 2021
© Motoren & Toerisme