MY22: Harley-Davidson Nightster

Met de lancering van de Nightster is de rijke geschiedenis van Harley-Davidsons Sportster aan een nieuw hoofdstuk begonnen. De Nightster is dan ook een Sportster voor de 21e eeuw. De 975cc versie van Harley-Davidson Revolution Max motor vormt het hart van de Nightster. Het V-twin blok produceert 90 pk (aan 7.500 opm) en heeft een maximaal koppel van 95 Nm (aan 5.000 opm). De Revolution Max heeft hydraulisch bediende en zelfregelende kleplifters. Bovendien is de timing van de inlaatkleppen variabel.

"De Nightster is een instrument van expressie en verkenning, ondersteund door prestaties", zegt Jochen Zeitz, Chairman, President en CEO van Harley-Davidson. "Door voort te bouwen op de 65-jarige Sportster-erfenis, biedt de Nightster een canvas voor creativiteit en personalisatie, en biedt hij het ultieme platform voor maatwerk en expressie voor nieuwe en bestaande rijders."

Het blok is eveneens het centrale en dragende onderdeel van het rijwielgedeelte. Het eigenlijke frame bestaat uit stalen buizen, terwijl het subframe achteraan uit lichtgewicht aluminium is vervaardigd. Vooraan monteert Harley-Davidson een conventionele 41 mm voorvork van Showa, achteraan vinden we een twee schokbrekers met emulsiedemping terug. Opvallend, maar zeker niet verrassend is, de lage zithoogte van 698 mm. Die maat laat de meeste mensen toe om beide voeten aan de grond te zetten bij een stop en zo een veiliger gevoel te krijgen. Rijklaar en dus met een volle 11,7 liter metende benzinetank, weegt de Nightster 218 kg.  

Het oog mag ook wat hebben, zeker op een Harley, en dus kreeg de Nightster satijnzwarte aluminium gietwielen. Achteraan is dat een 16-duims exemplaar, terwijl het voorwiel 19 duim groot is. Remmen gebeurt vooraan met één enkele 320 mm remschijf die bediend wordt met een vierzuigerremklauw. De achterrem bestaat uit een 260 mm remschijf en een éénzuigerremklauw.

Elektronica

Zoals het een moderne motorfiets betaamt is ook de Nightster voorzien van elektronische rijhulpmiddelen. Naast het obligate ABS-systeem zijn dat tractiecontrole en slip-controle. Dat laatste systeem treedt in werking wanneer het achterwiel gaat doorslippen bij abrupt terugschakelen of het gas loslaten op een glad of nat wegdek.

Harley gaf de Nightster met ‘Road’, ‘Sport’ en ‘Rain’ ook drie rijmodi. Een ronde klok van 10 cm diameter fungeert als snelheidsmeter, daarnaast bestaat de tellerpartij ook uit een LCD-schermpje. Rondom is de Nightster voorzien van LED-verlichting.

 

Kleuren

De nieuwe Harley-Davidson Nightster komt alvast in drie verschillende lakkleuren:

Vivid Black

Gunship Grey

Redline Red

De Nightster is vanaf mei 2022 wereldwijd bij geautoriseerde Harley-Davidson®-dealers leverbaar. De adviesprijs is €15.495 (BE) en €18.495 (NL) voor Vivid Black en €15.795 (BE) en €18.825 (NL) voor de overige kleuropties.

Tekst: BJ

Foto's: Harley-Davidson Media

Geschreven op 12 april 2022
© Motoren & Toerisme