MY22: KTM RC 125 en RC 390

KTM geeft z’n twee lichte sportmodellen, de RC 125 en RC 390 een flinke update voor 2022. Niet alleen voldoen de lichte sportfietsen nu aan de geldende Euro 5-normen, ze werden er nog een stuk sportiever op. Vooral de RC 390 werd door de KTM-ingenieurs verwend als het op elektronica aankomt. Beide modellen delen een aantal componenten en daarbij denken we in de eerste plaats aan het buizenframe. Dat werd helemaal hertekend, waardoor er 1,5 kg aan gewicht werd bespaard. Bovenop het zwarte frame wordt een eveneens stalen oranje subframe gevezen. Beide machines delen dezelfde 13,7 liter metende benzinetank.

De KTM-ingenieurs wisten ook gewicht te besparen op de wielen. De niet-geveerde en roterende massa zou daardoor 3,4 kg lichter zijn geworden. Beide RC’s delen dezelfde remcomponenten: een 320 mm remschijf vooraan met radiaal gemonteerde vierzuigerremklauw van ByBre en achteraan een 230 mm remschijf met éénzuigerremklauw.

Het uiterlijk van beide RC-modellen oogt een stuk meer racy dan voorheen. Het nieuwe bodywork is geïnspireerd op dat van KTM’s GP-machines. Bij het hertekenen van de stroomlijn hadden de KTM-ingenieurs twee doelen vooropgesteld: een betere aerodynamica en een verbeterde ergonomie. KTM stelt ook dat de airbox op beide modellen met 40% is vergroot en dat dit een positieve weerslag heeft op het koppel. Maar in het geval van de RC 125 vermeldt de officiële technische fiche (op de Belgische klanten-website) nog steeds een maximaal koppel van 12 Nm.

Verder delen beide motorfietsjes natuurlijk ook dezelfde nieuwe  verlichtingselementen. Voortaan zijn dat een LED-koplamp en dito achterlicht.

RC 125

De RC 125 heeft een iets minder geavanceerd veringpakket dan z’n grotere broer. Vooraan is dat een WP Apex upside-down voorvork van 43 mm met nieuwe basisafstellingen. Achteraan wordt een eveneens nieuwe WP Apex schokbreker gemonteerd. Naast een TFT-dashboard met connectiviteit via de MyKTM-app krijgt de RC 125 standaard ook KTM’s Supermoto ABS-systeem mee.

De KTM RC 125 komt in twee verschillende kleurstellingen:

Zwart/Oranje

Wit/Oranje

RC 390

Het piekvermogen van de RC 390 bleeft ongewijzigd op 32 kW of 44 pk. Maar door de grotere airbox kreeg de 390 wel meer koppel. In plaats van 35 Nm voorheen heeft de RC 390 nu 37 Nm.

De KTM-ingenieurs vertroetelden de RC 390 met behoorlijk wat extra elektronica. Naast het Supermoto ABS-systeem dat de 390 met de RC 125 deelt beschikt hij ook over bochten-ABS en bochten-tractiecontrole. Beide systemen zijn een primeur voor het Supersport 300-segment. Daarnaast kan de RC 390 optioneel ook met het Quickshifter+-systeem uitgerust worden waardoor op- en afschakelen zonder koppeling mogelijk is.

 

De nieuwe KTM RC 390 is in twee verschillende kleurstellingen leverbaar:

- Oranje/Blauw

- Oranje/Zwart

De nieuwe generatie RC-modellen is vanaf maart 2022 wereldwijd verkrijgbaar bij KTM-dealers. 

 

Tekst: BJ

Foto's: KTM Press/Kiska (studio) en Rudi Schedl (actie)

 

 

Geschreven op 31 augustus 2021
© Motoren & Toerisme