MY22: KTM SX-modellijn

Eén week na zustermerk Husqvarna stelt ook KTM z’n motorcross line-up voor 2022 voor. Al speelt dat modeljaar voor één keer minder een rol. Wie de 2022-modellen met die van het huidige modeljaar vergelijkt zal vaststellen dat er weinig of niets veranderd is. Tenminste, wat het mechanische gedeelte betreft. De 2022-modellen kregen wel een nieuwe look en het is net daarmee dat ze zich van de huidige modellenreeks onderscheiden.

Toch moet KTM ons niet meer overtuigen van het feit dat de basis ook in 2022 competitief zal blijven. Vorig week nog kroonde Cooper Webb zich op z’n Red Bull KTM 450 SX-F tot AMA Supercross-kampioen én dat is toch zowat het hoogst aangeschreven noppen/offroad-kampioenschap ter wereld.

Jeffrey Herlings voor één keer op een standaard 450 SX-F.

Line-up

De KTM 2022 SX-line-up bestaat uit drie geledingen: de jeugdcrossers, de tweetaktmachines en de viertaktmachines.

 

De elektrische KTM SX-E 5 – die in Vlaanderen bekendheid verwierf dankzij ‘MX for Kids’ – heeft nu zowat de basisplaats in KTM’s jeugd-line-up veroverd. De SX-E 5 is een uitstekende initiatiemotortje en kan, stil als het is, eventueel zelfs in de eigen tuin gebezigd worden. Daarnaast zijn er nog de vertrouwde 50 SX Mini, 50 SX, 65 SX, 85 SX kleine wielen (17/14), grote wielen (19/16).

Je zou kunnen zeggen dat het crossgamma van KTM identiek is aan dat van zustermerk Husqvarna. In grote lijnen is dat waar, op één uitzondering na: de 150 SX. Deze unieke tweetaktmachine staat tussen de 125 SX en 250 SX in.

Ook voor modeljaar 2022 houdt KTM de 150 SX in de tweetakt line-up.

De 150’s die midden jaren ’00 het daglicht zagen als ‘ultiem tweetaktwapen’ tegen de overheersing van de 250 cc viertakten in de lichtste klasse, werden nooit echt een succesnummer maar kennen wel hun eigen publiek.

De 125 SX was de afgelopen jaren razend populair bij jonge motorcrossers overal ter wereld.

De 125 SX is al jaren de bestseller van KTM’s tweetakt line-up en blijft dat naar alle waarschijnlijkheid ook in 2022. Ondanks het feit dat KTM nu al bijna vijf jaar brandstof-injectie toepast op z’n enduro’s is dat niet het geval met de crossmotoren. Ook in 2022 blijven zij het met ‘ouderwetse’, maar niettemin effectieve Mikuni carburatoren doen.

Viertakten 

Ook de viertakt line-up is al jaren vertrouwde kost. Met een 250 F (de 250 SX-F), een 450 F (de 450 SX-F) en iets daartussen (de 350 SX-F) heeft KTM het meest uitgebalanceerde aanbod aan viertakt-crossers.

De kwartliter viertaktmachine (250 SX-F) in actie.

De viertaktmachines hebben een injectie-systeem van het Japanse Keihin, daaraan verbonden zitten een tractie- en launch control-systeem.

Met de 350 SX-F 'vult' KTM (samen met zustermerken GASGAS en Husqvarna) de niche tussen de 250 en 450 viertaktcrossers.

Ondanks hun grote verscheidenheid aan cilinderinhouden en motorconfiguraties, hebben de KTM crossmotoren toch ook veel gemeenschappelijk. Zo hebben ze allemaal een buizenframe van chroommolybdeen, een WP X-ACT AER voorvork (met luchtkamers) en een WP X-ACT schokbreker.

Broederlijk naast elkaar, KTM's lichtste én zwaarste crossmotor: de SX 125 en de SX-F 450.

Verder zijn de KTM crossmotoren met Brembo remcomponenten (remklauw voor- én achteraan) en een hydraulische meervoudige platenkoppeling van datzelfde Italiaanse merk uitgerust. Het stuur op de KTM-crossers komt nu al enkele jaren van het Franse Neken, en wordt met ODI grips (crossjargon voor handvatten) uitgerust.

Regerend wereldkampioen MX2 Tom Vialle vermaakte zich tijdens de fotoshoot nog eens op een standaard 125 SX.

Voor 2022 krijgen de SX-modellen naast nieuwe graphics ook een blauw zadel en dat is een vette knipoog naar de respectievelijke Red Bull KTM-fabrieksteams aan beide zijden van de Atlantische Oceaan.

Tekst: BJ

Foto's: KTM Images/Juan Pablo Acevedo

Video: YouTube.com/KTM

Geschreven op 7 mei 2021
© Motoren & Toerisme