MY22: Lucky Explorer Project

MV Agusta stelt niet één maar twee compleet nieuwe allroaders voor die de spirit van de oude Dakar-legende belichamen. De inspiratie komt natuurlijk van het bekende Cagiva Elefant model met zijn Lucky Explorer livery.  

Het Lucky Explorer Project is opgesplits in twee modellen, de lichtere 5.5 en een performantere 9.5. De benaming van deze modellen geven een vrij correcte hint naar de cilinderinhoud, 554 cc en 931 cc. Beide motoren tonen ondanks hun onderliggende verschillen grote uiterlijke gelijkenissen waarmee de 5.5 voor zijn klasse imposant voor de dag komt. Ook de Lucky Explorer livery is op een abstracte manier herkenbaar op beide motoren. 

Cagiva Elefant

5.5

De 5.5 is het resultaat van een nauwe samenwerking met MV Agusta’s Chinese partner Qianjiang Motor Co. Exacte details over aanwezige elektronica is er nog niet, maar de laatste snufjes zullen ongetwijfeld aanwezig zijn. Ook de precieze details over de oorsprong van het motorblok zijn nog niet helemaal duidelijk, maar het gaat dus om een tweecilinder in lijn met een inhoud van 554 cc die 48 pk en 51 Nm produceert en zo de A2-markt bedient. Het droge gewicht komt uit op 220 kg met een bijkomende benzinetank van twintig liter. Daarmee is de 5.5 eerder aan de zware kant in vergelijking met bijvoorbeeld die andere Dakar-legende de Yamaha Ténéré die rijklaar dik dertig kilogram minder weegt. Maar gewicht zegt natuurlijk niet alles en laten we vooral hopen dat deze originele verschijning snel tot bij ons geraakt. 

Technische fiche 5.5

9.5

Maar de echte premium adventure motor is natuurlijk de 9.5 die de extremen opzoekt. Met een gelijkaardige look als de 5.5 waarin details en het voller motorblok toch een wezenlijk verschil maken, is dit wederom een aangename toevoeging in deze klasse. Het uiterlijk is op z’n zachtst gezegd eigenzinnig maar met de glansrijke geschiedenis in het achterhoofd helemaal verantwoord. 

Driecilinder

Het motorblok is grotendeels gebaseerd op de 800 cc driecilinder en is specifiek voor de 9.5 ontworpen. De boring en slag zijn daarbij vergroot waardoor een volume van 930 cc ontstaat, zonder dat de buitenproporties van het motorblok zijn toegenomen. De prestaties klokken af op 123 pk aan 10.000 opm en 102 Nm aan 7.000 opm. Ook hier zou het drooggewicht uitkomen op 220 kg met een benzinetank van twintig liter, of bijna driemaal het vermogen voor hetzelfde gewicht tegenover de 5.5. Prijzen en beschikbaarheid zijn helaas nog niet meegedeeld. 

Technische fiche 9.5

Tekst: Charly de Kinderen

Foto’s: MV Agusta

Geschreven op 23 november 2021
© Motoren & Toerisme