MY22: Moto Guzzi-nieuws op EICMA

Moto Guzzi V100 Mandello

De introductie van de V100 Mandello kwam niet echt als een verrassing want Moto Guzzi teasede het model eerder al uitgebreid. Dat wil niet zeggen dat de sport-toermachine geen welgekomen aanvulling is op Guzzi’s huidige gamma. De machine dankt z’n naam natuurlijk aan het 100-jarige merk uit Mandello del Lario en moet de sport-toerambities opnieuw kracht bijzetten. Met een vermogen van 115 pk en een koppel van 105 Nm is dit één van de krachtigste Guzzi’s ooit.

Premium toermachine

In Mandello del Lario hebben ze alles uit de kast getrokken, om met deze V100 Mandello terug in het premium-segment mee te spelen. Een zesassige IMU, semi-actieve Öhlins ophanging, bochten-ABS en bochten-verlichting (LED uiteraard) zijn maar enkele van de systemen die daarvoor moeten zorgen. Al deze systemen zijn stilaan ingeburgerd geraakt in het premium-segment en zijn dus niet zo verrassend.

Het adaptieve aerodynamische systeem waarover de V100 Mandello beschikt is dan wel weer verrassend. Dat systeem bedient windgeleiders aan de zijkanten van de 17,5 liter grote benzinetank. De positie van deze ‘deflectors’ is afhankelijk van de gekozen rijmodus en de snelheid. Wanneer hun volledig potentieel wordt benut, zorgen de windgeleiders ervoor dat de druk van de rijwind op de bestuurder met 22% wordt verminderd. Volgens Moto Guzzi biedt de V100 Mandello daarmee dezelfde windbescherming als grotere en minder sportieve toermachines.

Moto Guzzi V85 TT Guardia d’Onore

Ter gelegenheid van de 75e samenwerking tussen het ‘Cuirassiers’-regiment van de Carabinieri (zeg maar de Italiaanse Marechaussee of Rijkswacht) en Moto Guzzi, brengt het merk deze Guardia d’Onore-versie van de V85 TT op de markt. De Guardia d’Onore, of erewacht, die onder andere voor de beveiliging van de Italiaanse president koos na Wereldoorlog II voor Moto Guzzi als motorleverancier. Sinds mei van dit jaar maakt de Guardia d’Onore van de Carabinieri dan ook gebruik van de Moto Guzzi V85 TT, en dat naast de California 1400’s die reeds in dienst waren. De eerste exemplaren werden overhandigd in het bijzijn van de Italiaanse president Sergio Matarella.

De V85 TT Guardia d’Onore is herkenbaar aan z’n zwarte livrei met witte graphics. Daarnaast beschikt het model over een groter windscherm. Verder bevat het standaardpakket van dit model een middenbok, valbescherming voor het motorblok en extra LED-mistlichten. De bijpassende zijtassen zijn echter een optie.

Moto Guzzi gaat 1946 exemplaren van de V85 TT Guardia d’Onore bouwen. Een getal dat meteen verwijst naar het jaartal waarin de samenwerking tussen het bekendste Carabinieri-regiment en het merk met de adelaar begon.

Tekst: BJ

Foto’s: Lulop.com/Moto Guzzi

 

 

Geschreven op 23 november 2021
© Motoren & Toerisme