MY22: MV Agusta F3 RR

MV Agusta geeft z’n 800 cc supersportmachine een make-over. Een make-over die meteen ook heel zichtbaar is want de F3 RR heeft er vooraan aan de stroomlijn winglets bijgekregen. De driecilinder motor werd niet krachtiger maar voldoet nu wel aan de Euro 5-normen

Rijwielgedeelte

De opvallendste nieuwe toevoeging aan de F3 RR zijn de koolstofvezel winglets aan beide zijden van de cockpit.

Ook de snuit kreeg een koolstofvezel spoiler, die de downforce moet vergroten. Tegelijkertijd werd het bestaande voorspatbord ook door een koolstofvezel exemplaar vervangen. Verder werden er nieuwe gefreesde voetsteunen gemonteerd en bestaat het zadel nu uit een mix van alcantara en leder.

De F3 RR kreeg ook een nieuw, lichter achterwiel (10% lichter) dat ook minder inertie zou genereren.

Motorblok

Ook het driecilinder motorblok van 798 cc werd onder handen genomen. De klepgeleiders zijn nu gesinterd (meer gehard) en de klepstoters kreeg een coating (DLC) om ze harder te maken. De lagers van de krukas, van de drijfstangen en de balansas werden vernieuwd. Dat met het oog op een betere frictie en verhoogde betrouwbaarheid. Verder werden de olieradiator en de uitlaatdemper hertekend en werd het koppelingshuis verder geoptimaliseerd om het aangrijpen te verbeteren.

Het piekvermogen bleef met 147 pk (aan 13.250 opm.) ongewijzigd, terwijl het maximale koppel 88 Nm (aan 10.100 opm.) bedraagt.

Elektronica

MV Agusta vernieuwde de IMU op de F3 RR, die voortaan ook over de nieuwste generatie van Continentals bochten-ABS-systeem beschikt. Tegelijkertijd werd een nieuw 5,5 duims TFT kleurenscherm gemonteerd. Het motormanagementsysteem kreeg nieuwe algoritmes en dat met het oog op een beter connectie tussen gashendel en achterwiel.

De F3 RR komt in twee kleurstellingen: Surreal White Gloss/Mamba Red Gloss

Fire Red Matt/Metallic Dark Gray Matt

 

Racekit

Voor circuitrijders brengt MV Agusta ook nog een racekit voor de F3 RR op de markt. Die kit komt (deels) in een fraaie gift box en omvat een gefreesde tankdop en koppelings- en remhendel, een glasvezel cover voor de buddyseat, een Akrapovic uitlaatsysteem met koolstofvezel uitlaatdemper en een nieuwe ECU met racemapping.

Het vermogen van een F3 RR met racekit groeit daardoor naar 155 pk (aan 13.250 opm). De F3 RR’s met racekit worden alleen in Fire Red Matt/Metallic Dark Gray Matt geleverd.

 

Tekst: BJ

Foto’s: MV Agusta

 

Geschreven op 22 september 2021
© Motoren & Toerisme