MY22: Suzuki Katana

Na drie dienstjaren geeft Suzuki de Katana een make-over. De machine krijgt iets meer vermogen (152 pk tov 150 pk), maar moet wel enkele Newtonmeters aan koppel inboeten. Wellicht veel belangrijker is de update die het elektronicapakket krijgt. De 999 cc metende viercilinder voldoet nu uiteraard ook aan de Euro 5-normen.

De Katana heeft voortaan Suzuki’s eigen S.I.R.S-pakket aan boord, de afkorting staat voor Suzuki Intelligent Ride System. Het pakket omvat naast een ride-by-wire-systeem, ook drie rijmodi (Active, Basic, Comfort), een tweewegs quickshifter, een rij-assistentie voor lage toerentallen en een zogenaamd ‘easy start’-systeem. Suzuki maakt ook gebruikt van een bekrachtigd koppeling-systeem, dat ze als ‘Suzuki Assisted Clutch System’ (SACS) benoemen. Daarnaast behoren ook een tractiecontrole-systeem en uiteraard ABS tot de standaarduitrusting

Look ’n feel

Eerst het minder goede nieuws, ook voor het 2022-model van de Katana heeft Suzuki nog niet voor een TFT-dashboard geopteerd. Wel krijgt de machine nu rondom LED-verlichting.

Suzuki laat de Katana’s iets chiquer ogen en doet dat naast nieuwe kleuren voor het bodywork met goudkleurige vorkpoten en wielen in bijpassende kleuren.Verder werd de spiraalveer van de schokbreker grijs (ipv rood op de 2020-versie) en krijgt het zadel een donkere toon.  De 2022 Katana komt in twee kleurstellingen:

  • Metallic Mat Stellar Blue
  • Solid Iron Gray

 

 

Op de lange accessoires/optie-lijst staan onder andere verwarmde handvatten, een langer windscherm, allerhande covers, tankpads en -tassen.

 

Tekst: BJ

Foto's: Suzuki Global Media

Geschreven op 23 november 2021
© Motoren & Toerisme