MY22: Triumph Rocket 3 R/GT ‘221’, Speed Twin EC1 en Thruxton ‘Ton Up’

Op het echte grote nieuws voor 2022 is het bij Triumph nog even wachten, maar de Britten lanceren nu al speciale versies van drie modellen. Zowel de Rocket 3 (R/GT), als de Speed Twin en de Thruxton krijgen er voor modeljaar 2022 een speciale versie bij.

Rocket 3 GT/R ‘221’ Special Edition

Met ‘221’ verwijst Triumph naar het maximale koppel van 221 Nm (aan 4.000 opm) dat de 2458 cc metende driecilinder van de Rocket 3 produceert.

Triumph overgiet de Rocket 3 met een speciaal, rood ‘221’-sausje. Deze make-over omvat de rode Red Hopper-kleurstelling voor de tank en het voorspatbord, ‘221’-graphics op de tank (knee pads) en oa koplamphuis, zijpanelen, achtersteven en radiatorbeschermers in Sapphire Black.

Speed Twin EC1 Special Edition

 

De EC1 in de naam van deze speciale Speed Twin slaat op de postcode voor het Londense ‘East End’.

De Street Twin EC1 is in Matt Aluminium Silver en Matt Silver Ice uitgevoerd. Daarnaast is het EC1-logo ook terug te vinden op de tank en op de zijpanelen van deze Speed Twin.

Thruxton 'Ton Up'

De ‘Ton Up’-versie van de Triumph Thruxton heeft z’n naam te danken aan de allereerste ronde van meer dan 100 mijl per uur tijdens de Isle of Man TT. Een ‘mijlpaal’ in de rijke geschiedenis die in 1969 werd neergezet door Malcolm Uphill, op de toenmalige versie van de Triumph Thruxton.

Optisch trekt Triumph op de ‘Ton Up’ alle registers open met een benzinetank in Aegean Blue en zwarte kniebeschermers. Het ‘kontje’ is dan weer in Fusion White uitgevoerd met  daar middenin een opvulling in Carnival Red. Diezelfde combinatie is ook terug te vinden op het voorspatbord. Het achterspatbord, koplamphuis en de zijpanalen kleuren Jett Black. Op deze laatsten is ook het ‘Ton Up’-logo terug te vinden. De wielen, motorcovers en spiralveren van de Öhlins RSU achterschokbrekers kregen zwarte accenten.

 

De bovenstaande drie Special Editions zullen maar één jaar leverbaar zijn.

 

Tekst: BJ

Foto's: Triumph Motorcycles Press

Geschreven op 9 november 2021
© Motoren & Toerisme