MY22: Triumph Speed Triple 1200 RR

Met de nieuwe Speed Triple RR lanceert Triumph de neo-retroversie van de Speed Triple 1200 RS. Het merk ziet de machine als een moderne café racer, en tegelijkertijd toch ook als de ultieme sportmotor voor weggebruik. In ieder geval zitten de 'looks' van deze jongste Triumph-telg zeker goed.  

Driepitter

De krachtbron van de Speed Triple 1200 RR kennen we nu al even. Net als in de Speed Triple RS-versie levert de 1160 cc driecilinder in RR-trim een piekvermogen van 180 pk (aan 10.750 opm) en een bedraagt het maximum koppel 125 Nm (aan 9.000 opm). De Speed Triple RR-rijder heeft de keuze uit vijf verschillende motormappings. Dat zijn 'Road', 'Rain' en 'Sport'. een zelf-instelbare mapping en daarbovenop nog een circuit-gerichte mapping. 

Rijwielgedeelte

Wie dacht dat de Speed Triple RR gewoon een 'RS met een kopkuipje' is, is er aan voor zijn of haar moeite. De krachtbron en elektronica mogen dan identiek zijn, dat is niet het geval voor het rijwielgedeelte. Wat meteen opvalt op de RR zijn de clip-ons. Die staan een stuk lager én meer naar voren gericht dan op de RS - die een 'plat' stuur heeft - het geval is. De rijhouding op de Triple RR is uitgesproken sportief. Diezelfde lijn wordt ook doorgetrokken in de ophanging van de RR-versie. Net als op de RS-versie doet Triumph een beroep op Öhlins maar op de RR worden Smart E.C. 2.0-componenten gebruikt. Die Öhlins-componenten zijn meer bepaald  een volledig instelbare 43 mm upside-down voorvork en monoshock-unit die instelbaar is qua in- en uitgaande demping. Zowel voor- als achteraan bedraagt de veerweg 120 mm.

Dat de Triumph Speed Triple RR z'n sportieve ambities nauwelijks onder stoelen of banken kan verbergen, blijkt ook uit de keuze voor het rubber waarmee de krachtigste neo-retro op de markt wordt uitgerust. In Hinckley ging men ronduit voor de Pirelli Diablo Supercorsa SP (versie 3), maar men voegt er meteen aan toe dat de de SC-versie van die band nog geschikter is voor circuitgebruik. 

Remmen gebeurt vooraan met een dubbele 320 mm remschijf, bediend door een radiaal gemonteerd Brembo Stylema monobloc remklauwen. Achteraan moet een enkele remschijf van 220 mm de klus klaren. 

Rijklaar, dus met een volle tank van 15,5 liter, zet de Speed Triple RR 199 kg op de weegschaal. Dat is welgeteld één kilogram meer dan de 'naakte' RS-versie van de Speed Triple.

 

Accessoires

Bij een premium motorfiets verwacht je ook een ruime accessoire-lijst en dat is ook het geval met de Speed Triple RR. Volgens Triumph zijn er meer dan 30 accessoires, gaande van verwarmde handvatten over gefreesde remoliereservoirs tot een tanktas beschikbaar. In de video hieronder ontdek je alvast enkele van die accessoires.

Kleuren

Bij een iconische motorfiets als de Triumph Speed Triple 1200 RR zijn goedgekozen van vitaal belang. Triumph koos geen wilde kleurencombinaties, maar eerder ingetogen, klassieke kleurstellingen. De twee leverbare kleurstellingen zijn:

- Cristal White/Storm Grey

 

- Red Hopper/Storm Grey

Tekst: BJ

Foto's: Triumph Motorcycles Press

Geschreven op 14 september 2021
© Motoren & Toerisme