MY22: Triumph Tiger 1200 GT en Rally

Hield de concurrentie zich dit najaar relatief op de vlakte in het hoogste allroad-segment (+1100 cc) dan trekt Triumph nu alle registers open. Dat doet het met de lancering van de nieuwe Tiger 1200-familie. Triumph schotelt maar liefst vijf versies van de Tiger 1200 voor, die grosso modo in twee groepen zijn op te delen: de weggerichte GT’s en de offroadgerichte Rally’s.

De uiterlijke verschillen tussen de GT- en Rally-versie vallen meteen op. De GT-versies hebben gegoten velgen, terwijl de Rally’s spaakwielen kregen. Hebben beide versies van de Tiger 1200 achteraan dezelfde wielmaat (18-duims), dan is het voorwiel van de Rally met z’n 21 duim beduidend groter dan de 19 duim van de GT.

Nieuw motorblok

De Tiger 1200 krijgt voor 2022 een nieuw ontwikkeld motorblok. Dat is nog steeds een driecilinder-in-lijn, maar nu met 1160 cc. En dat is best opvallend want de vorige triple die de Tiger 1200 aandreef mat 1215 cc. Ondanks de minder grote cilinderinhoud wisten de Triumph-ingenieurs toch een piekvermogen van 150 pk (aan 9.000 opm) uit het nieuwe blok te knijpen. Dat is 9 pk meer dan z’n voorganger. Voor de Belgische markt hanteren de Engelsen echter een limiet van 100 pk en dat heeft alles te maken met onze specifieke (ahum…) fiscaliteit.  Triumph meldt tevens ook fijntjes dat het piekvermogen 14 pk meer bedraagt dan dat van de dichtstbijzijnde cardan-concurrent (versta de BMW R 1250 GS).

Ook wat koppel betreft is het nieuwe blok goed bedeeld, met een maximum van 130 Nm (aan 7.000 opm). In België worden dat 121 Newtonmeters. De volgens Triumph unieke T-Plane triple heeft enkele voordelen ten opzichte van z’n voorganger. Zo zou de Tiger 1200 nu aan lagere toeren meer tractie hebben en een betere respons op het gas geven. Daarnaast is de verbeterde respons ook aanwezig in het midden en hoge toerengebied. Tenslotte zou ook de acceleratie verbeterd zijn.

Semi-actieve vering

Triumph introduceert over de hele Tiger 1200-familie (dus de vijf verschillende varianten samen) een semi-actief veersysteem van Showa. Vooraan is dat een 49 mm upside-down voorvork en achteraan een schokbreker waarvan de veervoorspanning regelbaar is. De overige regelingen gebeuren door de elektronica. De veerwegen van de GT- en Rally-versies verschillen wel van elkaar. Zo hebben de GT’s voor- én achteraan 200 mm veerweg, en is dat 220 mm op de Rally’s.

Naast de vering werd ook het frame aangepakt, waardoor 5,4 kg gewicht werd bespaard. Het subframe is van aluminium.

Elektronica

Op een premium motorfiets als de Tiger 1200 speelt elektronica natuurlijk een belangrijke rol. De rijmodi van de Tiger 1200 bepalen mee de afstelling van de semi-actieve vering, het tractiecontrole-systeem, het ABS-systeem en de gasrespons. Het aantal rijmodi verschilt van versie tot versie. Alle versies komen met een keyless contact, LED-verlichting en verwarmde handvatten. Daarnaast krijgen alle Tiger 1200’s een 7-duims TFT-dashboard met Triumphs eigen connectiviteitssysteem.

Tiger 1200 GT

De Tiger 1200 GT is de basisversie van het Tiger 1200-gamma. Hij krijgt met Road, Rain en Sport drie klassieke rijmodi. De GT is alleen in Snowdonia White leverbaar. Net als de twee andere GT-versies staat het basismodel op Metzeler Tourance banden. In België zal hij € 18.400 kosten, in Nederland wordt dat € 20.700.

 

Tiger 1200 GT Pro (Explorer)

Op de twee duurdere versies van de Tiger 1200 GT vinden we vijf rijmodi terug: Rain, Road en Sport uiteraard en daarnaast ook Off-Road en een zelf instelbare modus. Ook adaptieve bochtenverlichting, een quickshifter en Hill Hold De Explorer-versie is met een tank van 30 liter (tov  20 liter voor de 1200 GT en GT Pro) de meest reislustige van dit tweetal. Op de Explorer vinden we naast een bandendrukmeter en verwarmd zadel ook Triumphs nieuwe ‘Blind Spot’-radarsysteem. Dat laatste systeem werd samen met elektronica-specialist Continental ontwikkeld en moet de berijder waarschuwing voor achteropkomend verkeer – de radar is naar achteren gericht – en hem assisteren om van rijvak te veranderen. 

De 1200 GT Pro kost in België € 20.900, en € 23.600 in Nederland. De Explorer-versie kost respectievelijk € 22.400 in België en € 25.500 in Nederland.

Beide versies van de 1200 GT Pro zijn in drie kleuren leverbaar:

Snowdonia White

Sapphire Black

 

Lucerne Blue

Tiger 1200 Rally Pro (Explorer)

De offroad-gerichte versie van de Tiger komt met Metzeler Karoo Street banden. De Rally-model komen met zes rijmodi, waarbij de modus Off-Road Pro (zonder interventie van ABS en tractiecontrole) bovenop de vijf modi van de GT Pro (Explorer) komt. Ook hier krijgt de Explorer-versie een tank van 30 liter, bandendrukmeter, ‘blind spot’-radar en zadelverwarming. De prijzen zijn in België € 21.900 (Rally Pro) en € 23.500 (Rally Explorer)

De Tiger 1200 Rally Pro en Rally Explorer komen in drie kleurstellingen: Snowdonia White

Sapphire Black

Mat Khaki

Tekst: BJ

Foto's: Triumph Press

Geschreven op 7 december 2021
© Motoren & Toerisme