MY22: Triumph Tiger Sport 660

Met de introductie van de Sport 660 breidt Tiger Triumph z’n tijgerfamilie  verder uit. Het toevoegsel sport onderstreept het weg-gerichte karakter van deze 660. Dit is niet zozeer een allroad, dan wel een hoogpoter. De 17-duims, met Michelin Road 5 banden, geschoeide gietwielen spreken voor zich. Met deze Tiger Sport 660 kan je wel een grindpad met Maaskiezel meepikken, maar omgewoeld Kempens zand of een modderig bospad zijn wellicht een stap te ver. Al zal die laatste observatie de meeste toekomstige eigenaars van de Tiger Sport 660 wel worst wezen. Logisch, want slechts een beperkt aantal allroads wordt daadwerkelijk voor offroad-doeleinden gebruikt.

660-blok

De lancering van de Tiger Sport 660 komt er quasi een jaar na die van de Trident 660. Het stond in de sterren geschreven dat Triumph het nieuwe 660 cc driecilinder motorblok ook voor andere modellen zou gebruiken. Vermogen en koppel van de Tiger Sport 660 zijn dan ook identiek aan die van de Trident 660: 81 pk (aan 10.250 opm.) en 64 Nm (aan 6.250 opm.). De Tiger Sport 660 is bovendien ook de eerste driecilinder in het (sub-)segment van hoogpoters tussen 600 en 750 cc.

Triumph ontwikkelde twee rijmodi voor de Tiger Sport 660: ‘Road’ en ‘Rain’. Dit eerder beperkte ‘karakterpalet’ heeft alles te maken met de toegankelijkheid van deze motorfiets, waarvan de prijs gedrukt moest worden.

Chassis

Het 660 driecilinder blok hangt in een stalen buizenframe. Triumph koos voor veer-elementen van Showa. Vooraan is dat 41 mm voorvork met aparte functies voor beide vorkpoten, achteraan een mono-shock met regelbare veer-voorspanning. Zowel voor- als achteraan bedraagt de veerweg 150 mm. De zithoogte bedraagt 835 mm.

Triumph gaf de Tiger Sport 660 een tankinhoud van 17,2 liter. Rijklaar weegt de machine daardoor 206 kg. De 17-duims wielen  worden gestopt door Nissin remmen.

Uitrusting

Een premium machine is deze Tiger Sport. 660 zeker niet. Toch geeft Triumph hem een vrij volledige basisuitrusting mee. Zo is het windscherm in de hoogte verstelbaar en dat met één hand. Met andere woorden: je kan tijdens het rijden de hoogte van je windscherm aanpassen.  Naast het obligate ABS-systeem, is er ook een uitschakelbaar tractiecontrole-systeem. Verder krijgt de hoogpoter een ride-by-wire gashendel, een bekrachtigde slipperkoppeling en een anti-diefstalsysteem (immobiliser). Rondom heeft de Triumph LED-verlichting, waaronder de opvallende dubbele koplamp en de zelf-uitdovende richtingaanwijzers. De Tiger Sport 660 kreeg een TFT-dashboard. Het My Triumph-connectiviteitssysteem is optioneel.

Met het oog op reisgebruik heeft Triumph de Tiger Sport 660 alvast van kofferhouders voorzien. Op de naar Triumph-traditie uitgebreide optielijst prijken ook zijkoffers en een topcase die twee helmen kan bevatten.

Kleuren

Triumph brengt de Tiger Sport 660 voor z’n eerste modeljaar in drie kleurstellingen uit:

Graphite Sapphire Black

 

Korosi Red Graphite

Lucerne Blue Sapphire Black

 

Prijzen & kosten

De Tiger Sport 660 wordt in België aan een basisprijs van € 9.195 (incl. BTW) geïntroduceerd, in Nederland zal de machine € 10.299( incl BTW & BPM) gaan kosten.

Triumph claimt meteen dat de Tiger Sport 660 qua onderhoud het meest kostengunstige model in z’n (sub-)segment is. Zo bedraagt de service-interval 16.000 kilometer (of één jaar).

Verwacht wordt dat de Tiger Sport 660 vanaf februari 2022 in de Triumph-showrooms staat.

 

Tekst: BJ

Foto's: Triumph Press

Geschreven op 5 oktober 2021
© Motoren & Toerisme