MY22: Yamaha MT-10

Het was even stil gebleven rond de MT-10 maar voor 2022 pakt Yamaha z’n zwaarste ‘Master of Torque’ grondig aan. Yamaha noemt de nieuwe MT-10 z’n krachtigste naked ooit en met een vermogen van nét geen 166 pk (aan 11.500 opm) is dat ook zo. In vergelijking met het vorige model is dat een toename van een kleine 6 pk. Toch gaat Yamaha niet mee in de vermogenswedloop voor hypernakeds die zich nu vooral tussen Italiaanse merken (Aprilia, Ducati, MV Agusta) lijkt af te spelen. En dat is wellicht een bewuste strategie.

 

Opgefrist uiterlijk

Yamaha hertekende het uiterlijk van de MT-10. Die koplamppartij werd (nog) compacter en ziet er zo scherper dan ooit uit.

Daartegenover staat dan weer dat de luchtinlaten aan weerszijden van de tank geprononceerder, en de radiatorbeschermers groter werden. Het resultaat is dat de MT-10 er een stuk forser uitziet. Yamaha breekt voor 2022 ook met de traditie van vrij monochrome kleurstellingen.

Naast het vertrouwde Icon Blue (op en top Yamaha) en Tech Black is er nu ook Cyan Storm. En die laatste, frisse kleurstelling maakt ‘The Dark Side of Japan’ er niet iets minder duister op.

Motorblok

De gekende CP4 motor van de Yamaha MT-10 voldoet nu aan de Euro 5-normen. Omdat het oor ook wat wil, maakt het blok gebruik van zogenaamde ‘Accoustic Amplifier Grilles’. Of met andere worden grillen die het akoestische effect, van de luchtinlaat versterken en dan vooral wanneer je het gas opendraait. Diezelfde filosofie wordt ook doorgetrokken in het titanium uitlaatsysteem dat volgens Yamaha een unieke ‘sound’ produceert.

 

Met een piekkoppel van 112 Nm (aan 9.000 opm) werd er slechts één Newtonmeter gewonnen.

Elektronica

Op een nieuwe MT-10 verwacht je een hoop elektronica en daar zorgt Yamaha ook daadwerkelijk voor. Yamaha ontwikkelde een nieuw ride-by-wire-systeem waarbij de Accelerator Position Sensor Grip (APSG) samenwerkt met YCCT-gashendel. YCCT staat daarbij voor Yamaha Chip Controlled Throttle. De hypernaked beschikt over vier verschillende motorkarakteristieken, gaande van PWR-1 (voor circuitgebruik) tot PWR-4 (voor nat wegdek).

De zesassige IMU stuurt verschillende rijhulp-systemen aan, beginnende met een hellingsgevoelige tractiecontrole-systeem. Verder tref je ook glijcontrole (SCS), liftcontrole-syteem (LIF), motorrem-management (EBM), remcontrole (BC)  op de MT-10 aan. Al deze systemen worden beheerd door het Yamaha Ride Control-systeem, dat op vier verschillende niveau’s kan ingesteld worden. Als berijder kan je de standaardinstellingen per niveau nog verder finetunen.

Tot slot maken ook de bekrachtigde slipperkoppeling en het tweewegs quickshift-systeem het leven van de MT-10-rijder iets makkelijker.

Rijwielgedeelte

Het lichtgewicht Deltabox frame van de Yamaha MT-10 is afgeleid van dat van de YZF-R1 superbike. Vooraan vind je een volledig instelbare KYB upside-down voorvork, achteraan een volledig instelbare schokbreker van hetzelfde merk. De lichtgewicht 5-spaaks aluminium 17-inch wielen van de MT-10 zijn uitgerust met de nieuwste Bridgestone Battlax Hypersport S22-banden.

 

De nieuwe MT-10 wordt in februari 2022 bij de officiële Yamaha-dealers verwacht. De prijzen worden later bekend gemaakt.

 

Tekst: BJ

Foto's: Yamaha Motor Europe Press

Geschreven op 9 november 2021
© Motoren & Toerisme