MY22: Yamaha R7

Dat er bij Yamaha een sportieve tweecilinder in de pijplijn zat, was één van de slechts bewaarde geheimen van de motorwereld. Geheel volgens de verwachting krijgt deze machine de typeaanduiding R7 opgekleefd, een vette knipoog naar de YZF-R7 superbike van eind jaren ’90.

 

Yamaha bestempelt de nieuwe R7 als supersport, en daarmee ook een beetje als vervanger van de illustere R6, die sinds dit jaar nog alleen als circuitmotor te koop is. Met de toegankelijkere R7 mikt Yamaha vooral op jongere motorrijders die een sportmotor wel zien zitten. De R7 is dan ook de eerste stap naar wat Yamaha, de R-world (het sportieve gamma) noemt.

Het kloppend hart van de R7 is natuurlijk de paralleltwin, die we al langer kennen als krachtbron van Yamaha’s bestseller: de MT-07. De crossplane motor, met een krukas van 270° heeft een piekvermogen van 73,4 pk (aan 8.750 opm) , terwijl het maximaal koppel 67 Nm (aan 6.500 opm) bedraagt. Dat zijn exact dezelfde cijfers als die van de populaire Yamaha naked. De zesbak wordt bediend via een zogenaamde ‘A & S-koppeling. Of met andere woorden, een bekrachtigde slipperkoppeling. Een tweewegs quickshifter staat op de optielijst.

Is de nieuwe R7 dan gewoon een MT-07 in een sportief pakje? Nee, toch niet want Yamaha maakt het verschil in het rijwielgedeelte. Zo kreeg het stalen buizenframe een aluminium middenbeugel die voor een optimale stijfheidsbalans moet zorgen. Verder treffen we ook een volledig instelbare 41 mm upside-down voorvork van KYB aan op de R7. Yamaha opteerde ook voor een zogenaamde Monocross-ophanging achteraan, waarbij de schokdemper horizontaal in de lengterichting wordt geplaatst.

Het sportieve karakter van de R7 komt volledig tot uiting in de rijhouding. Geen ‘hoog stuur’, wel klassieke clip-ons zoals het op een échte sportmotor hoort. Voor een duo is er geen plaats op de sportieve tweecilinder, de R7 komt immers met een solozadel. Verder zijn ook de voetsteunen verstelbaar.

 

Met een totale lengte van 2070 mm is de R7 net anderhalve centimeter korter dan de MT-07. In de breedte is het verschil groter, want de supersport met slechts 705 mm (tegenover 780 mm voor de R7). Ook de wielbasis van de R7 is met 1395 mm net iets (5 mm) korter. Toch is het zadel van de sportieveling net iets hoger (835 mm). Yamaha stelde zich niet tevreden met het monteren van dezelfde benzinetank als die van de MT-07. In functie van de volledige stroomlijn van de R7 werd ook een nieuwe benzinetank ontwerpen en die meet met een inhoud van 13 liter welgeteld één liter minder dan het exemplaar van de MT-07.

Wat de maten van de banden en remmen betreft is er hoegenaamd geen verschil tussen de R7 en de MT-07. De voorband (120/70/R17) wordt tot stilstand gebracht door een dubbele remschijf van 298 mm. De remklauwen komen van Nissin, maar de hoofdremcilinder vooraan wordt door Brembo geleverd. Achteraan wordt de 180/55/R17 band met een enkele remschijf van 245 mm bediend.

 

Net als de MT-07 heeft de R7 LED-verlichting en een LCD-tellerpartij. De machine komt in twee verschillende kleuren: Icon Blue

Yamaha Black

De Yamaha R7 is een 2022-model en wordt vanaf oktober in de Belgische en Nederlandse showrooms verwacht.

 

Tekst: BJ

Foto's: Yamaha Motor Europe

 

Geschreven op 18 mei 2021
© Motoren & Toerisme