MY22: Yamaha Ténéré 700 World Raid

De Yamaha 700 Ténéré is al een tijdje één van de smaakmakers in de sterk bezette middenklasse van het Adventure-/Allroad-segment. Omdat in die klasse reiscapaciteiten alsmaar belangrijker worden komt Yamaha nu met een 'lange-afstandsversie' van die motorfiets: de Ténéré 700 World Raid. Met de World Raid mikt Yamaha vooral op mensen die een avontuurlijke reis - met een hoog percentage onverhard op de route - willen maken. Voor reislustige motorrijders die met een soortgelijke 'motorisatie' liever met de straatbanden op het asfalt blijven bouwt Yamaha immers al de Tracer 7 (GT). 

Avontuurlijker

Waar zit het verschil met het Ténéré 700-basismodel dan precies in? De dubbele brandstoftanks zijn alvast een blikvanger. Yamaha zegt dat de totale inhoud van deze tanks 23 liter bedraagt, da's 7 liter meer dan op de standaardversie het geval is. Daarnaast heeft de World Raid-versie een platter zadel uit twee delen. Enerzijds is dat om de motorrijder meer beweegruimte te gunnen, anderzijds is dat opdat men het zadel makkelijker zou kunnen demonteren om zo extra accessoires te installeren. Ook de vering verschilt. Zo heeft de KYB voorvork een veerweg van 230 mm, da's 20 mm dan op de Ténéré 700. Ook achteraan is de veerweg 20 mm langer geworden. Om de machine in offroad-omstandigheden handelbaarder te maken, monteert Yamaha ook een Öhlins stuurdemper op de World Raid. 

Elektronica op maat

Yamaha stelde zich voor deze World Raid-versie niet tevreden met de gebruikelijke elektronica van de Ténéré 700. Zo krijgt het offroad-ABS-systeem er een modus (modus 2) bij op de World Raid. In modus 2 grijpt het systeem dan minder in. Overigens kan je het hele ABS-systeem nog steeds uitschakelen.  Het TFT-dashboard, met connectiviteit, is voorzien van drie verschillende lay-outs. De schermlay-out 'Explorer' biedt een modern digitaal ontwerp met alle belangrijke prestatiegegevens van de motor in een eigentijdse en gemakkelijk leesbare stijl. De schermlay-out 'Street' biedt een toerenteller met een ronde wijzerplaat en een conventionele wijzernaald uit het analoge tijdperk. De schermlay-out 'Raid' tenslotte, is geïnspireerd op een typisch rally-roadbook, met twee onafhankelijke countdown-tripmeters waarop de motorrijder precies de afstand tot de volgende mijlpaal kan aflezen.

Afwerking

Yamaha investeerde ook in de afwerking van de Ténéré 700 World Raid, die is meer of offroad-rijden gericht met een hoger windscherm (+ 15 mm), grotere voetsteunen, een nieuwe radiatorgrillen en radiatorflappen en kopkuip uit glasvezelcomposiet. Dat laatste moet de harde klappen tijdens het offroad rijden opvangen. Daarnaast is er ook nog een aluminium carterplaat uit drie delen.

De Ténéré 700 World Raid komt in twee verschillende kleurstellingen:

Icon Blue

 

Midnight Black

De nieuwe Ténéré 700 World Raid wordt in de loop van mei bij de Belgische en Nederlandse Yamaha-dealerships verwacht.

 

Tekst: BJ

Foto's: Yamaha Media

Geschreven op 15 februari 2022
© Motoren & Toerisme