Benelli pakt zwaar uit voor 2023 met niet minder dan zes nieuwe, of vernieuwde modellen. Daarbij mikt het Italiaans-Chinese merk meer dan ooit op het lucratieve allroad-segment.
Benelli pakt zwaar uit voor 2023 met niet minder dan zes nieuwe, of vernieuwde modellen. Daarbij mikt het Italiaans-Chinese merk meer dan ooit op het lucratieve allroad-segment.
De TRK 800 mogen we als het vlaggenschip van de Benelli line-up betitelen. De 754cc grote tweecilinder motor kennen we nog uit de Leoncino 800 en is goed voor 76 pk (aan 8.500 opm), terwijl het koppel 67 Nm (6.500 opm) bedraagt. Dat blok huist in een met platen versterkte stalen buizenframe.
Met een veerweg van respectievelijk 170 en 171 mm staat de TRK 800 hoog op z’n poten. Dat laatste aspect komt ook tot uiting in de zadelhoogte van 834 mm. Droog weegt de machine 226 kg, terwijl er in de tank plaats is voor 21 liter benzine. De TRK 800 is rondom voorzien van LED verlichting en heeft een 5-duims TFT-scherm.
Benelli plant om de TRK 800 midden volgend jaar op de markt te brengen.
De TRK is het kleinere broertje van de TRK 800. Ook hier fungeert een tweecilinder als krachtbron. De 698 cc zijn goed voor bijna 76 pk, terwijl het koppel een dikke 68 Nm bedraagt. Ook hier LED-verlichting rondom en een 5-duims TFT-scherm. De 17-duims wielen zijn voorzien van Pirelli Angel GT rubber. Het formaat van wielen en banden verraadt meteen ook dat dit de weggerichte versie van de TRK is.
Opmerkelijk is dat de TRK 702 voorzien is van Bluetooth-connectiviteit waardoor je via je smartphone inkomende telefoons kan beantwoorden. Optioneel is er nog een onboard-camera die dan in de ‘bek’ van de machine wordt gemonteerd, WiFi laat tot om foto’s en video’s op te laden.
De zadelhoogte blijft onder de 80 cm (790 mm), terwijl de TRK 702 volledig rijklaar, en dus met 20 liter in de tank, 235 kg op de weegschaal zet. Benelli verwacht dat de TRK 702 in de vroege lente van 2023 bij de dealers zal staan en dat in Anthracite Grey, Forest Green en Pearl White.
De X-versie van de TRK 702 is de meer offroadgerichte variant. De wielen van respectievelijk 19- en 17-duim zijn voorzien van Pirelli Scorpion Rally STR allroadbanden. Technisch zijn er verder maar weinig verschillen, want zelfs het gewicht van de X-versie is volgens Benelli identiek aan dat van de standaard TRK 702.
De TRK 702 X wordt in de vroege lente van 2023 in de showrooms verwacht en wel in de volgende kleuren: Anthracite Grey, Forest Green, Dune Sea en Moon Grey.
De typeaanduiding TNT, die staat voor Tornado Naked Twin, kenden we al langer en nu is Benelli’s populaire naked er ook in een 500 cc-versie. De look mag er in ieder geval zijn want de combinatie van groen metallic en wit is naar onze bescheiden mening alvast geslaagd. Met een dubbele remschijf (van 320 mm) vooraan, met radiaal geplaatste vierzuigerremklauwen, upside-down voorvork en T-vormige LED koplamppartij is de TNT 500 ook technisch up-to-date. De machine heeft een LED-dash van 5” en is voorzien van Bluetooth-connectiviteit.
De paralleltwin van de TNT 500 is goed voor net geen 48 pk (aan 8.500 opm). Daarmee valt de TNT 500 nog net(jes) binnen de limiet van 35 kW en de A2-regelgeving. De nieuwe Benelli TNT 500 wordt in de tweede jaarhelft van 2023 op de markt verwacht.
Met de BKX 250 manifesteert Benelli zich in een klein – letterlijk en figuurlijk – maar groeiend segment dat van de lichte (of zeggen we mini-?) allroads. Licht, zuinig en toegankelijk voor de beginnende (avontuurlijke) motorrijder/ster. De 13,5 liter tank is behoorlijk groot voor een kwartliter.
De eencilinder produceert net geen 26 pk en heeft een koppel van 21 Nm. Met z’n 180 mm veerweg (zowel voor als achter) staat de BKX 250 hoog op z’n poten. Remmen gebeurt vooraan met een enkele remschijf van 280 mm. Het instrumentenbord bestaat uit een LCD-scherm.
De BKX 250 komt in de tweede jaarhelft van 2023 op de markt.
Benelli lanceert ook een naked kwarliter, de BKX 250 S. De S-versie neemt zowel het frame, de tank als het motorblok van de hoogpoter over. Ook de kleurstelling is gelijkaardig. Ook voor de S-versie geldt dat hij in de tweede helft van volgend jaar bij de dealer moet staan.
Tekst: BJ
Foto’s: Benelli