Dankzij de komst van dat V4-blok wint de Diavel nog aan kracht. De machine heeft nu een vermogen van 168 pk. Dat zijn er 6 meer dan op de vorige versie het geval was. Ducati monteert overigens de laatste nieuwe versie van de Granturismo V4 in de Diavel en dat blok kennen we natuurlijk van de nieuwe Multistrada V4 Rally. Ook in de Diavel heeft het V4-blok cilinderdeactivatie. Door de achterste cilinderrij uit te schakelen zou het verbruik dalen en krijg je een anders klinkende motorfiets. Bovendien weegt het nieuwe V4-blok van de Diavel 5 kg minder dan het vorige. Ook elders op de motorfiets werden er nog 8 overtollige kilo’s gevonden, zodat het drooggewicht nu op 211 kg komt.
Ducati monteert voortaan ook Brembo Stylema remklauwen op de Diavel. Maar dat is niet de enige vernieuwing aan het rijwielgedeelte, zo is het zadel 10 mm hoger geworden, terwijl het stuur 20 mm verder naar achter werd gezet. Beide ingrepen gebeurden met het oog op een verbeterde handelbaarheid aan lage snelheden. Verder kreeg de monoshock achteraan een iets langere veerweg (+ 15 mm).
Op elektronisch gebied viel er nog maar weinig bij te schaven aan de Diavel, al voegde Ducati wel een ‘Wet’-rijmodus toe. Een tweewegs quickshifter behoort voortaan tot de standaard uitrusting.
Verwacht wordt dat de nieuwe Diavel V4 vanaf januari 2023 bij de Ducati-dealers zal staan. In België zal z’n basisprijs € 27.690 bedragen, dan koop je ‘m in het gekende Ducati Red.
Wie de Diavel liever in Thrilling Black ziet, moet daarvoor € 27.990 neertellen.
Tekst: BJ
Foto's: Ducati Media House