MY23: Ducati Panigale V4 R

Het was voor Ducati-liefhebbers wellicht even wennen dat we het niet meer over een V-due, maar wel over een V4 motorblok hebben als we naar de superbikes van hun favoriete merk refereren. Bovendien zijn er superbikes én superbikes. De Panigale V4 R is de versie die als homologatiemodel voor Ducati’s racemachines in het WK superbike fungeert. En dan weet je dat je met de ultieme Panigale V4 te doen hebt.

Omdat het WK Superbike, ondanks alle technologische hoogstandjes, nog steeds een productie-kampioenschap blijft, moet de Panigale V4 R ook straatlegaal zijn. Dat betekent anno 2023 ook dat deze homologatie-special aan de Euro-5-regels moet voldoen. Recht uit het krat produceert het 998 cc metende Desmosedici Stradale R-motorblok zo’n 218 pk aan 15.500 opm. Ducati noemt dit het absolute criterium in het huidige panorama der sportmotoren.

Ducati koos voor de nieuwe Panigale V4 R technische oplossingen uit de racerij zoals deze 'gun drilled' drijfstangen.

Maar er is meer. Véél meer. We mogen ervan uitgaan dat de meeste toekomstige eigenaren van een Panigale V4 R, hun machine vooral op circuit gaan inzetten. En dat betekent dat de gehomologeerde straat-uitlaat vervangen kan worden door een race-exemplaar. Die ingreep doet het vermogen met bijna 20 pk toenemen, tot 237 pk. Dat is 3 pk meer dan het geval was op de eerste versie van de Panigale V4 R. Maar er is nog meer.

In samenwerking met smeermiddelenpartner Shell ontwikkelde Ducati een speciale olie voor de V4 R. Deze nieuwe ‘performance’ olie garandeert een vermindering van 10% inzake mechanische frictie waardoor er nog eens 3,5 pk extra zouden vrijkomen. Dat betekent dat een Panigale V4 R in volledige circuit-trim, dus met race-uitlaat en gesmeerd met de speciale Shell olie, een piekvermogen van 240,5 pk heeft.

 

Naar analogie met de F1 en MotoGP maakt Ducati gebruik van een DLC-coating om z'n zuigers mee te behandelen.

Technische oplossingen

Om tot dat fenomenale piekvermogen van 240,5 pk te komen, gebruikte Ducati bij de ontwikkeling van de nieuwe Panigale V4 R enkele technieken die tot dusver alleen in de racerij werden toegepast. Zo werden de titanium drijfstangen van een spoelkanaaltje met een diameter van 1.6 mm voorzien. Deze technische oplossing, zorgt ervoor dat de smering verbeterd wordt, waardoor ook de betrouwbaarheid in extreme omstandigheden toeneemt.

De zuigerrokken van het Desmosedici Stradale R-blok kregen een behandeling met een DLC-coating (Diamondlike Carbon). Een beproefde techniek in MotoGP en F1 die de frictie tussen de zuiger en de cilinderwand moet verminderen. Dankzij een nieuwe geometrie werden de zuigers overigens 5 gram lichter. Ducati zegt dat deze ingreep waardoor de inertie vermindert, ook de betrouwbaarheid ten goede komt.  Verder maakt Ducati nu ook gebruik van een agressiever profiel voor de inlaatnokkenas.

 

De nummer 1 op de stroomlijn is standaard op de Panigale V4 R.

Nieuwe verhoudingen

Omdat de prestaties op circuit misschien wel het belangrijkst zijn op dit model, worden de versnellingsbakratio’s van de fabrieks-Ducati’s uit het WK Superbike overgenomen. Iets wat ook al het geval was bij de V4 S van MY22.  Concreet worden de eerste, tweede en zesde versnelling iets langer dan dat op de vorige versie van de Panigale V4 R het geval was. Ducati zegt over deze ingreep dat de eerste versnelling daardoor meer bruikbaar wordt op circuit en dat de invloed van de elektronica beter voelbaar zal zijn bij het aanremmen voor en uitaccelereren van bochten. Bovendien zorgt het kleinere verschil tussen de eerste en tweede versnelling ervoor dat het Ducati Quick Shift-systeem efficiënter kan werken.

De elektronica werd vooral verder verfijnd. Grosso modo krijgt de V4 R alle evoluties die ook al op de MY22 Panigale V4 hun intrede deden. Toch nog even meegeven dat Ducati vier verschillende motormappings ontwikkelde voor de V4 R. Gaande van Full, over High en Medium tot Low. De Low Power-modus werd speciaal voor weggebruikt ontwikkeld en beperkt het vermogen tot 160 pk.

Old School vering

Ondanks het enorme vermogen en de steeds verfijnder wordende elektronica loopt Ducati’s kant-en-klare racemachine niet op alle vlakken vooraan in de technologische bewapeningswedloop. Zo moet de V4 R het zonder elektronische ophanging stellen. Iets wat de goedkopere V4 SP2 nochtans wel heeft. De verklaring daarvoor is eenvoudig. Een semi-actieve vering is immers niet toegelaten door het technische reglement van het WK Superbike. En laat de Panigale V4 R nu met de homologatie-vereisten van dat kampioenschap in het achterhoofd zijn ontwikkeld. Maar de combinatie van een Öhlins TTX 36 schokbreker en een gasgeveerde NPX 25/30 voorvork zal  wellicht meer gesmaakt worden door de die hard-trackday-liefhebbers waarop Ducati met deze machine mikt.

Het serienummer van elke Panigale V4 R wordt in de kroonplaat gegraveerd.

Ducati kiest voor een iets hogere standaardafstelling van de swingarm waardoor de achterpartij 20 mm hoger komt te staan dan bij de voorganger het geval was. Volgens Ducati komt daardoor ook het zwaartepunt hoger te liggen, waardoor de machine makkelijker instuurt of van hellingshoek verandert.

 

Verbeterde aerodynamica

Ducati sleutelde ook aan de stroomlijn van de Panigale V4R.  Zo werden de winglets dunner, maar had dat geen effect op de downforce die ze genereren. Daarin past ook de grotere (17 liter) tank, die nog steeds uit geborsteld aluminium vervaardigd wordt. De tank vloeit over in een vlakker zadel, dat overigens minder van schuim voorzien werd.

Rijklaar, dus met een volle 17 liter tank weegt de Panigale V4 R 193,5 kg. Dan hebben we het over de versie met de standaard uitlaat. Vervang je die door de race-uitlaat dan zakt het rijklare gewicht met 5 kg naar 188,5 kg.

 

De nieuwe Panigale V4 R zal in België € 43.990 gaan kosten.

 

Tekst: BJ

Foto's: Ducati Media House 

Geschreven op 16 oktober 2022
© Motoren & Toerisme