MY23: Ducati Scrambler Icon/Full Throttle/Nightshift

Acht jaar na de introductie van het model geeft Ducati de basisversie van z’n Scrambler een flinke update. Zowel het motorblok, het frame als de elektronica kregen een update. Deze ‘modernisering’ betekent echter niet dat Ducati aan de essentie van de Scrambler raakte. Het uitgangspunt is nog steeds een eenvoudige neo-retro motorfiets die vooral op een jong en (groot)stedelijk publiek gericht is.

Rijwielgedeelte

Ducati nam het rijwielgedeelte van de Scrambler flink onder handen. Het trellisframe werd helemaal opnieuw ontworpen en is nu lichter. Ook de swingarm werd hertekend, waardoor de schokbreker meer naar het midden kwam te staan.

Alle Scramblers staan op dezelfde Pirelli MT 60 RS banden (110/80 R18 en 180/55 R17). Ducati monteert vooraan een 41 mm upside-down voorvork van KYB die niet instelbaar is. De veervoorspanning van de KYB schokbreker achteraan is dat wel. 

Remmen gebeurt vooraan met een enkele schijf van 330 mm met een radiaal geplaatste vierzuigerremklauw. Achteraan wordt een 245 mm schijf met een éénzuigerklauw gebruikt.

 

Desmodue

De configuratie van het motorblok bleef op zich ongewijzigd. In wezen worden de Scramblers nog steeds door een desmodromische luchtgekoelde L-twin aangedreven. Die is met z’n 803 cc nog steeds goed voor 73 pk (aan 8.250 opm) en 65.2 Nm (aan 7.000 opm). Toch onderging het blok een verjongingskuur. Daarmee werd het niet alleen 2,5 kg lichter, maar kreeg het ook Ride-by-Wire. Dat systeem brengt niet alleen een progressievere gasrespons met zich mee, maar maakt ook de introductie van tractiecontrole mogelijk. Bovendien krijgen de Scramblers nu ook twee rijmodi: Road en Wet.

 

Meer elektronica

Ducati verfijnde ook het ABS-systeem van de Scramblers, die nu defacto over bochten-ABS beschikken. Door de aanwezigheid van ride-by-wire, maakt een quickshifter z’n opwachting op de Full Throttle-versie. Bij de twee andere modellen (Icon en Nightshift) staat het quickshift-systeem op de optielijst. Ook op de optielijst van de Scramblers: het Ducati Multimedia-systeem waarmee je je smartphone met het nieuwe 4.3 TFT-scherm kan verbinden.

Drie versies

Ducati lanceert z’n vernieuwde Scrambler in drie varianten: Icon, Full Throttle en Nightshift

Icon

De Icon mogen we gerust de basisversie van de Ducati Scrambler noemen. Hij is verkrijgbaar in drie standaardkleuren: ’62 Yellow, Thrilling Black en uiteraard Ducati Red.  Het gekleurde deel van de tank van de Icon is verwisselbaar, net als de spatborden, de tags op de wielen en de koplamphuis. Naast de drie basiskleuren biedt Ducati nog negen andere kleurstellingen als optie aan. Ducati plaatste het stuur van de nieuwe Icon lager en dichter tegen de berijder aan. Verder werd ook het zadel hertekend, zodat het nu meer taps richting tank afloopt.

Full Throttle

De Full Throttle is zonder twijfel de sportiefste van de drie versies. Dat blijkt alleen al uit het feit dat Ducati’s eigen quickshift-systeem tot de basisuitrusting van deze variant behoort. De inspiratie voor het model haalde Ducati uit de Amerikaanse flat track-racerij. De nummerborden aan de zijkant van de Full Throttle zijn voorzien van het nummer 62 en dat is dan weer een verwijzing naar 1962, het jaar waarin de originele Ducati Scrambler gelanceerd werd.

 

 

Het sportieve karakter van de Full Throttle wordt  onderlijnd door de zadelcover, de GP19 Red/Dark Stealth-kleurenstelling en de zwarte afwerking van de hitteschilden op de uitlaat en zijcovers. Verder heeft deze versie een korter spatbord, een achterzijde zonder spatbord, rode tags op de wielen, een straatlegale Termignoni demper en Ducati Performance LED-knipperlichten.

Nightshift

Ducati noemt de Nightshift zelf de meest elegante van de drie versies. Hij maakt het verschil met klassiekere en meer verfijnde componenten. Dat komt ondermeer tot uiting op het zadel in café racer-stijl en de afwisseling tussen matte en glanzende oppervlakken. De Nightshift krijgt net als de Full Throttle laterale nummerplaten, een minimaal voorspatbord, geen achterspatbord en zwarte afwerking voor de aluminium details.

De Nightshift komt standaard in Nebula blue met zwarte spaakwielen.

Maten en gewichten

De Scramblers hebben alle drie dezelfde zadelhoogte, namelijk 795 mm. Voor grotere rijders kan dat naar 81 mm gebracht worden (met een hoger zadel uit de accessoire-catalogus) of voor kleinere naar 790 mm. De wielbasis van de drie varianten bedraagt 1449 mm.

De Scramblers hebben een tankinhoud van 13,5 liter. De Icon en Full Throttle-varianten wegen rijklaar 185 kg. De Nightshift zet rijklaar 191 kg op de weegschaal.

 

Tekst: BJ

Foto’s: Ducati Media House

Video: YouTube/Ducati

Geschreven op 7 november 2022
© Motoren & Toerisme