MY23: GASGAS Trial-modellen

GASGAS heeft een rijke geschiedenis in de trial. Het van oorsprong Catalaanse merk richtte zich aanvankelijk alleen op trialmachines, later in de jaren '90 kwamen daar ook cross en enduro bij. Voor modeljaar 2023 kreeg de volledige trial line-up een grondige make-over. Aan de configuratie van de motoren verandert er evenwel niets ook in 2023 blijft GASGAS op tweetaktmotoren vertrouwen om z'n trials aan te drijven.

De lijst aan veranderingen op de GASGAS’en is lang, maar we geven toch alvast de belangrijkste verbeteringen mee:

 

  • Nieuw lichtgewicht stalen frame
  • Nieuwe alumium fronthangers die een voor een sterkere verbinding moeten zorgen tussen het balhoofd en de carterbeschermer
  • Nieuwe carrosserie met ingewerkte graphics en moderne vormgeving
  • Nieuw, sterker koppelingsdeksel
  • Nieuw voetsteunontwerp voor verbeterde controle
  • Nieuwe uitlaatlijn en demper,
  • Nieuwe, hertekende kickstarter voor makkelijkere start
  • Nieuwe cilinderkop met verwisselbare verbrandingskamer voor aangepast vermogen.

 

GASGAS blijft bij twee verschillende trial-lijnen.

Met de TXT Racing-modellen richt het merk zich eerder op de recreatieve trialrijder. De TXT Racing line-up blijft ook in 2023 in vier verschillende cilinderinhouden leverbaar:

  • 125 cc
  • 250 cc
  • 280 cc
  • 300 cc
GASGAS TXT Racing

De TXT Racings worden afgebouwd met een TECH voorvork van 174.5 mm die instelbaar is. TECH levert ook de achterschokbreker die regelbaar is qua uitgaande demping en veervoorspanning. Verder komen de TXT Racings met een hydraulische koppeling en remmen van BRAKTEC, een Neken stuur en Renthal handvatten. De GASGAS TXT Racings staan op Michelin X11 banden.

De TXT GP line-up is bedoeld voor de serieuze competitierijder en bestaat slechts in twee verschillende cilinderinhouden.

  • 250 cc
  • 300 cc
GASGAS TXT GP

Ook de TXT GP’s krijgen veringcomponenten van TECH, maar de vorkpoten zijn op deze modellen voorzien van een coating van de Japanse specialist Kashima. Deze coating moet voor een verhoogde sensitiviteit van de voorvork zorgen. Achteraan is de Tech schokbreker volledig instelbaar. Verder krijgen de TXT GP-modellen achteraan nog een lichtgewicht velg, en een FIM goedgekeurde remschijf.

De TXT Racing-modellen worden eind augustus bij de GASGAS-dealers verwacht. De TXT GP-modellen komen later.

 

Tekst: BJ

Foto's: GASGAS Media/

 

Geschreven op 13 juli 2022
© Motoren & Toerisme