MY23: Kawasaki KX-modellen

Het gifgroene van de Kawasaki crossmotoren valt al sinds jaar en dag op, achter starthekken overal ter wereld. Ook in 2023 blijft de KX-lijn van crossmotoren in de Kawasaki line-up zitten. Kawasaki's modellijn bestrijkt naast de MX2 en MX1 (of moeten we opnieuw over  250 en 500 cc hebben?) ook de 65cc en 85cc jeugdklassen. Alleen de 125 cc is een beetje een blind spot, maar daar zien we niet snel verandering inkomen.

Nieuwe KX 250

De nieuwe KX250

De enige KX die echt vernieuwd werd voor 2023 is de KX250. De kwartliter viertakten vormen dan ook het belangrijkste segment van de motorcrossmarkt. 

De belangrijkste veranderingen zijn die in het motorblok. In de cilinderkop zijn de inlaatkleppen smaller geplaatst (van 37 mm naar 35,5 mm), wat in combinatie met een grotere speling bij de klepzittingen zorgt voor een efficiëntere cilindervulling en een betere verbranding voor meer piekvermogen. Hiernaast is de inlaat vlakker en is de upstream-injector verplaatst naar de onderzijde van de inlaat. De kleppen zelf zijn kleiner geworden wat bijdraagt aan een hogere betrouwbaarheid.

Een langere uitlaatbocht (457 mm naar 557 mm) zorgt voor meer koppel in het lage en middelhoge toerengebied, terwijl ontstekingstiming opnieuw afgesteld is op de veranderingen in het motorblok. Verder is er een langere eerste versnelling en is ook de tweede versnelling aangepast voor een soepelere overgang.

Ook de vering werd verder verfijnd. De herziene oliehoogte in de voorvork draagt bij aan de geoptimaliseerde veerkarakteristiek. Aan de achterzijde is de vering nu voorzien van een hardere compressiedemping welke bijdraagt aan veerprestaties zonder dat dit ten koste gaat van het rijcomfort.

Andere verbeteringen aan het chassis zijn de 10mm bredere achterband voor betere tractie. De voetsteunen zijn 5 mm breder geworden en 3 mm naar achteren geplaatst voor een betere grip en meer gevoel waardoor het makkelijker is om meer druk uit te oefenen. De montagepunten van de voetsteunen zijn van aluminium waar deze voorgaande jaren nog van staal waren. Samen met andere gewicht besparende maatregelen in de vering compenseren deze het extra gewicht van de bredere achterband.

De nieuwe KX250 staat medio juli bij de officiële Kawasaki Motocross dealers. De prijs wordt later bekend gemaakt.

KX450

Geen ingrijpende veranderingen voor 2023 op de KX450 alleen de graphics werden (een klein beetje) gewijzigd.

KX85/85L 

De KX85 komt in twee versies: een met kleine wielen (17-duim vooraan, 14-duim achteraan) en één met grote wielen (19-duim vooraan, 16-duim achteraan). De KX85L weegt rijklaar 77 kg, da's net 2 kg meer dan z'n kleinere broertje.

KX65

Naast de vier crossmodellen heeft met de KLX110 Kawasaki ook nog een funbike/initiatiemotor in het gamma zitten.

Tekst: BJ

Bron: persbericht Kawasaki Benelux

Foto's: Kawasaki

Geschreven op 4 mei 2022
© Motoren & Toerisme