MY23: Kawasaki ZX-4R(R)/SE

Het is geen geheim dat de Japanse fabrikanten de afgelopen jaren minder en minder zijn gaan inzetten op sportieve motorfietsen. En dus verrast Kawasaki toch een beetje met de lancering van een gloednieuwe 400cc viercilinder, genaamd ZX-4R. De geruchten rond de komst van een nieuwe kleine, sportieve viercilinder Kawasaki deden al een tijd de ronde.

Hoogtoerig karakter

De Kawasaki ZX-4R wordt dus aangedreven door een viercilinder-in-lijn van exact 399cc. De boring-slagverhouding van de nieuwe vierpitter bedraagt 57.0x39.1mm. Een lichte gesmede nokkenas en zuigers van gegoten aluminium moeten ervoor zorgen dat de ZX-4R z’n maximaal toerental van 15.000 omwentelingen per minuut (yep) kan halen. Het maximale vermogen is dan ook niet mis met een geclaimde 77 pk. Volgens Kawasaki komen daar aan hoge snelheden nog eens 3 pk’s extra bij dankzij het gekende Ram-Air-systeem van het merk. Kawasaki voorziet de compacte krachtpatser van een zogenaamde geassisteerde slipperkoppeling. Deze component moet voorkomen dat het achterwiel blokkeert wanneer je snel terug schakelt. Op de RR- en SE-versies komt daar nog een tweewegs quickshifter bij.

Rijwielgedeelte

Het viercilinder-blok zit in een stalen kokerbalk-chassis. Kawasaki zegt dat het gebruik heeft gemaakt van de in het WK Superbike opgedane ervaringen om het chassis van de ZX-4R te ontwerpen. Samen met de lange gebogen swingarm moet het chassis voor een optimale gewichtsverdeling en balans tussen flexibiliteit en stijfheid zorgen.

De wielbasis van de nieuwe ZX-4R bedraagt 1.380mm, dat is nét 10mm meer dan de huidige Ninja 400. Het uitrustingsniveau ligt van de viercilinder ligt wel een stuk hoger. Zo heeft de ZX4-R vooraan een dubbele remschijf van 290mm. Achteraan wordt een enkele remschijf van 220mm gemonteerd. Het drooggewicht bedraagt 188 kg voor de ZX-4R basisversie en de RR-versie. Op de SE komt daar nog een kg bij.

Elektronica

Een moderne, sportieve motorfiets moet uiteraard voorzien zijn van de nodige elektronische rijhulpmiddelen. De berijder van de ZX-4R krijgt de keuze uit vier verschillende rijmodi: Sport, Road, Rain en Rider. Die modi worden dan mee geïntegreerd in de tractiecontrole. Kawasaki’s eigen KTRC-systeem is ook uitschakelbaar.

Achter de topkuip bevindt zich een modern 4,3’’ TFT-kleurendisplay. Het scherm is, naast een straatmodus met een grote hoeveelheid informatie, voorzien van een speciale circuitmodus die enkel rondetijden, versnellingsposities en toerentallen vanaf 10.000 tpm weergeeft. De Kawasaki RIDEOLOGY-applicatie kan worden gebruikt om verbinding te maken met een smartphone voor diverse functies, waaronder het vastleggen van GPS-route-informatie en belangrijke voertuiginformatie.

Drie beschikbare uitvoeringen

De Ninja ZX-4R zal beschikbaar zijn in drie verschillende uitvoeringen; Ninja ZX-4R, Ninja ZX-4R SE en de ultieme Ninja ZX-4RR.

 

De Ninja ZX-4R SE is standaard uitgerust met:

  • tweewegs quickshifter
  • Windscherm in gerookt plexiglas
  • USB-aansluiting
  • Frame Sliders

De Ninja ZX-4RR  is standaard uitgerust met:

  • SHOWA SFF-BP voorvork met instelbare veervoorspanning
  • Showa BFRC-lite Schokdemper
  • tweewegs quickshifter
  • Speciale RR-kleurstelling

Wie gecharmeerd is door deze gloednieuwe Ninja-telg zal evenwel het nodige geduld moeten opbrengen. In Azië, Canada en de Verenigde Staten wordt de ZX-4R al dit voorjaar bij de Kawasaki-dealers verwacht, terwijl de machine pas in het najaar naar Europa komt.

 

Tekst: BJ

Foto's: Kawasaki Media

Geschreven op 1 februari 2023
© Motoren & Toerisme