Het is geen geheim dat de Japanse fabrikanten de afgelopen jaren minder en minder zijn gaan inzetten op sportieve motorfietsen. En dus verrast Kawasaki toch een beetje met de lancering van een gloednieuwe 400cc viercilinder, genaamd ZX-4R. De geruchten rond de komst van een nieuwe kleine, sportieve viercilinder Kawasaki deden al een tijd de ronde.
Hoogtoerig karakter
De Kawasaki ZX-4R wordt dus aangedreven door een viercilinder-in-lijn van exact 399cc. De boring-slagverhouding van de nieuwe vierpitter bedraagt 57.0x39.1mm. Een lichte gesmede nokkenas en zuigers van gegoten aluminium moeten ervoor zorgen dat de ZX-4R z’n maximaal toerental van 15.000 omwentelingen per minuut (yep) kan halen. Het maximale vermogen is dan ook niet mis met een geclaimde 77 pk. Volgens Kawasaki komen daar aan hoge snelheden nog eens 3 pk’s extra bij dankzij het gekende Ram-Air-systeem van het merk. Kawasaki voorziet de compacte krachtpatser van een zogenaamde geassisteerde slipperkoppeling. Deze component moet voorkomen dat het achterwiel blokkeert wanneer je snel terug schakelt. Op de RR- en SE-versies komt daar nog een tweewegs quickshifter bij.