Een week nadat het de geüpdate 1290 Super Adventure S voorstelde, zet KTM nu de R-versie daarvan in de schijnwerpers. Met de 1290 Super Adventure R mikt KTM vooral op motorrijders die lange offroad-trajecten doen.
Een week nadat het de geüpdate 1290 Super Adventure S voorstelde, zet KTM nu de R-versie daarvan in de schijnwerpers. Met de 1290 Super Adventure R mikt KTM vooral op motorrijders die lange offroad-trajecten doen.
Wat het motorblok en het rijwielgedeelte betreft is er niets veranderd aan de 1290 Super Adventure R. Toch nog even de grote lijnen: V-twin motor van 1301 cc, 160 pk en 138 Nm en een drooggewicht van 221 kg.
Het chroommolybdeen frame wordt afgeveerd door veerelementen van WP's XPLOR-serie: 48 mm upside-down voorvork vooraan, PDS schokdemper achteraan en dat telkens met een veerweg van 220 mm. Met een zadelhoogte van 880mm is de 1290 Super Adventure R een flinke knaap. De grondspeling bedraagt dan ook 242 mm. De gespaakte aluminium wielen van Alpina zijn respectievelijk 21 en 18 duim groot. Bridgestone tekent voor de AX41 adventure-banden.
Nieuwe navigatiemogelijkheden
De update voor 2023 voorziet in verbeterde navigatiemogelijkheden. Het is nu mogelijk om tijdens het rijden zelf waypoints of afleidingen toe te voegen in het bochtennavigatie-systeem. Dat gebeurt via een knop op het stuur. Via de KTMConnect App kan je op die manier ook je smartphone bedienen.
KTM brengt de 1290 Super Adventure R in een nieuwe wit-oranje kleurstelling, die een knipoog is naar de rijke motorsportgeschiedenis van het merk, op de markt.
Tekst: BJ
Foto's: KTM Press
Video: YouTube.com/KTM