MY23: KTM 790 Duke

Mogen we de KTM 790 Duke een nieuwigheid op de markt noemen? Niet echt, begin 2021 verving KTM de 790 Duke door de 890-versie. Nu maakt de 'originele scalpel' z'n comeback. Die démarche is opmerkelijk want fabrikanten herlanceren slechts zelden een model (of versie) dat niet meer op de markt is. Anderzijds is het logisch dat de Oostenrijkers met de 're-edit' van de 790 Duke, de kloof tussen de 390-versie en de zeer performante 890 Duke willen overbruggen.

Met de 790 Duke heeft KTM (opnieuw) een extra verkoopargument in het zeer competitieve segment van de middenklasse nakeds. Het uitrustingsniveau van die nakeds stijgt jaar na jaar, maar de 790 Duke beschikt wel over de nodige troeven. Die troeven zijn ondermeer drie rijmodi (Road, Rain, Sport), bochten-ABS en -tractiecontrole, LED-verlichting rondom en een 5-duims TFT-scherm.

Naast de basisuitrusting staan er behoorlijk wat elektronische rijhulpmiddelen op de optielijst:

Quickshifter+, waarmee op- en terugschakelen zonder koppeling mogelijk is
● Motor Slip Regulation (MSR)
● TRACK-modus
● Cruise Control
● Bandenspanningscontrolesysteem (TPMS)
● KTM MY RIDE voor handsfree verbinding met telefoon en muziek
 

De belangrijkste reden voor KTM om de 790 Duke te herlanceren is wellicht het blok dat makkelijker om te vormen is naar een 35 kW-versie. Die 35 kW-versie is 'toegankelijk' voor houders van een rijbewijs A2 en dat stelt KTM beter in staat om op jonge motorrijders te mikken. 

Innovatief demo-pakket

KTM innoveert op slimme wijze door alle optionele rijhulpmiddelen (zie bovenstaande lijst) in een demo-versie aan te bieden en dat voor de eerste 1500 km. Nadien kan de klant dan bepalen welke hulpmiddelen hij al dan niet extra wil.

De prijs-setting voor de 790 Duke is voorlopig nog niet bekend. Die kennen we wellicht pas in januari wanneer het model z'n (her)opwachting maakt bij de KTM-dealers.

 

Tekst: BJ

Foto's: KTM Images

Video: YouTube.com/KTM

 

Geschreven op 29 november 2022
© Motoren & Toerisme