MY23: KTM Crossmodellen

Anders dan bij zijn enduro-lijn, pakt KTM met z’n crossers groot uit voor 2023. De machines kregen een flinke make-over qua rijwielgedeelte, maar werden ook mechanisch aangepakt. Die laatste wijzigingen beperkten zich overigens niet alleen tot de viertakten, maar slagen ook op de tweetakt-lijn van het merk. Voortaan zijn de tweetakten immers voorzien van injectie. Een ingreep die KTM reeds voor modeljaar 2018 doorvoerde voor de enduro’s. Voor de invoering op de tweetakt-crossmachines van een injectiesysteem heeft men dus duidelijk z’n tijd genomen.

Tekst: BJ

Foto's: KTM Press

Nieuw rijwielgedeelte

Alle KTM crossmotoren krijgen een volledig nieuw frame. Longitudinale rigiditeit, of beter gezegd stijfheid in de lengterichting, stond voorop in de ontwikkeling van het nieuwe rijwielgedeelte. En dus werden frame, motorsteunen, subframe, achtervork en vering aangepakt. De stalen buizen voor het frame worden met behulp van vloeistof vormgegeven (hydroform) en dan met lasers op maat gesneden, waarna lasrobots er één geheel van maken. Het subframe van de KTM SX/SX-F bestaat voortaan niet meer uit louter aluminium zoals dat jaren het geval was, nu wordt het aluminium versterkt door het gebruik van polyamide.

Ook de 125 SX doet het voortaan met brandstofinjectie.

Het frame van alle crossers is nu smaller geworden en de tank heeft voortaan een inhoud van 7,2 liter. KTM gebruikt ook een andere techniek om de aluminium achterbrug te gieten, op die manier is deze niet meer massief, maar van binnen hol waardoor er gewicht wordt uitgespaard. De WP XACT is korter en lichter geworden. Die ingreep geeft het linksysteem, waardoor de schokbreker met de achterbrug is verbonden, meer hoogtespeling waardoor de demping beter en nauwkeuriger zou worden. Vooraan monteert KTM WP XACT Aer voorvorken die luchtgeveerd zijn. De veringelementen van WP kunnen elektronisch ingesteld worden.

Elektronica

Elektronische rijhulpmiddelen zijn ook al op crossmotoren al enkele jaren ingeburgerd. Elektrische starters zijn op elk model terug te vinden. Daarnaast hebben zowel de twee- al viertakten een knop voor motormapping. Met een druk op de knop maak je de keuze tussen de standaard mapping (zachte en vloeiende vermogensafgifte) of een iets straffere (agressievere vermogensafgifte) variant. Op de viertakten komt daar ook nog launch- en tractiecontrole bij.

Deze 450 SX-F krijgt voor MY23 een quickshifter, net als de twee andere SX-F's.

Overigens krijgen de viertakten voor MY23 voor het eerst ook een quickshifter-systeem. Dat systeem moet vlotter opschakelen (vanaf 2e versnelling) mogelijk maken, maar kan eventueel ook uitgezet worden. Verder zijn alle KTM’s ook uitgerust met een uurmeter (om de ‘versheid’ van de motoronderdelen te monitoren) en een brandstofmeter. Dat laatste is te danken aan het Keihin motormanagementsysteem.

 

Geïnjecteerde tweetakten

We zaten er al even op te wachten, maar nu zijn ze er eindelijk de tweetaktcrossers met injectie. De invoering van dat systeem maakt dat het tweetakt (sub)gamma van twee naar drie modelvarianten groeit, want de SX 300 komt er bij. Die heeft nog steeds 200cc minder dan de mythische 500cc tweetakten die ooit over crosscircuits overal ter wereld heersten, maar we zijn wel benieuwd hoe de SX 300 zich op een typische Vlaamse weideomloop zal verhouden tegen de 450cc viertakten.

Met deze 300 SX heeft KTM er eindelijk weer een 'dikke' tweetakt bij in de cross.

De tweetakten doen het voortaan dus zonder carburator maar mét een gasklephuis van 39 mm. Volgens KTM resulteert dat in meer vermogen, maar cijfers worden er niet opgegeven. Dat de emissies lager zullen zijn daar twijfelen we dan wel niet aan.

Ook uiterlijk zijn de KTM’s behoorlijk veranderd. Dat uit zich natuurlijk in nieuwe graphics, maar ook in een strakker en platter zadel. Dat zadel moet volgens KTM voor meer grip én tegelijkertijd ook meer controle zorgen. De hogere zijflappen moeten radiators en rijder tegen modderkluiten beschermen.

 

Geschreven op 11 mei 2022
© Motoren & Toerisme