MY23: MV Agusta Superveloce 1000 Serie Oro

Dat MV Agusta ooit met een 1000cc-versie van de Superveloce op de proppen ging komen, stond in de sterren geschreven. Die voorspelling wordt nu een feit. De Superveloce 1000 wordt zo de eerste neo-retro superbike - al heeft MV Agusta’s hoofddesigner Brian Gillen het liever over een ‘hyperbike’ – en dat meteen in een Serie Oro-kleedje.

 

Het eerst lanceren van de premiumversie is een oude Italiaanse industrie-truc. Maar goed, de Serie Oro mag er best wezen. Opvallend zijn wel de winglets aan weerszijden van de voorkuip.

Die aerodynamische ingreep mag op het eerste zicht onconventioneel en zelfs historisch incorrect lijken, maar MV Agusta kadert hem met foto’s uit het rijke raceverleden van het merk. Reeds in 1972 trok het merk als eerste constructeur de kaart van dergelijke ‘vleugeltjes’. Onder andere de onlangs overleden Phil Read zou met met een 500cc Triple met winglets rijden.

In 1000cc-trim is de Superveloce goed voor een piekvermogen 208 pk en een koppel van 117 Nm. Zoals we dat van een premium MV Agusta mogen verwachten is de Superveloce voorzien van een elektronisch gestuurde Öhlins veringpakket en Brembo Stylema remklauwen. Verder druipt de machine van koolstofvezel, zo zijn maar liefst veertig componenten op de Superveloce 1000 Serie Oro uit dat edele materiaal vervaardigd.

 

De Superveloce 1000 Serie Oro krijgt natuurlijk MV Agusta’s eigen MVICS geïntegreerde controle-systeem. Dat pakket omvat motormappings, tractiecontrole, cruisecontrole, anti-wheeliecontrol, launchcontrole, een quickshifter en een anti-diefstalsysteem. Droog zet de MV Agusta Superveloce Serie Oro 194 kg op de weegschaal.

 

Tekst: BJ

Beeldmateriaal: MV Agusta

Geschreven op 9 november 2022
© Motoren & Toerisme