Voor de iets oudere motorliefhebber is Norton nog steeds een naam die klinkt als een klok. En dat ondanks de vele watertjes die het merk in de loop van z’n geschiedenis doorzwommen heeft. Toen Norton begin 2020 opnieuw in nauwe schoentjes kwam, mede door toedoen van toenmalig CEO Stuart Garner, leek het even ‘over and out’ voor dit oer-Britse merk. Maar ter elfder ure werd het merk alsnog gered door het Indiase TVS.
En dus kreeg Norton, nog maar eens, een levensverlenging en dat dankzij geld uit de voormalige Britse kroonkolonie India. En dat is geen toeval. Indiase consortia zoals Eiger Motors en Tata Motors verwierven eerder al illustere merken als Royal Enfield en Jaguar/Land Rover. Met die laatste merknaam is er nu duidelijk een link. Want TVS gaf Norton eind vorig jaar immers een nieuwe thuis met een fabriek in Solihull.Dat stadje in de West-Midlands is van oudsher ook al de bakermat van Land Rover. De eerste Norton die vanuit de nieuwe fabriek ‘geherlanceerd’ wordt is de Commando 961.