MY23: Piaggio MP3

De Piaggio MP3 is al jaren een vaste waarde in het scooterlandschap. Piaggio’s driewieler was een pionier op dat gebied. Voor modeljaar 2023 krijgt de MP3 er een pak technologie bij.

De nieuwe MP3 oogt iets breder (is dat ook) en biedt zo tegelijkertijd meer (rijwind)bescherming. De voorpartij kreeg ook een nieuw verlichtingscluster, die voorzien is van LED-technologie. Een 3D-honingraatrooster verraadt een nieuwe luchtinlaat. Piaggio zegt dat de vormgeving van de nieuwe MP3 geïnspireerd is door trends inzake autodesign. Zo oogt de voorpartij alvast imposanter en werden de richtingaanwijzers in de zijschermen geïntegreerd. Achteraan maakte Piaggio de MP3 strakker, alle lijnen monden nu uit in de achterlichtunit. Ook de nummerplaathouder werd verplaatst, die staat nu op het spatbord.

Piaggo pakt uit met het feit dat de MP3 ’s wereld eerste scooter met  ARAS (Advanced Rider Assistence Systems) is. ARAS is een pakket van rijhulpsystemen, die worden aangestuurd door 4D-technologie. Het pakket doet beroep op een zogenaamde imaging radar – deze werd ontwikkeld door Piaggio’s Amerikaanse robotica-dochter Piaggio Fast Forward –

Het ARAS-systeem geeft de MP3-rijder met informatie over z’n blindehoeken (BLIS – Blind Spot Information System) en achteropkomend verkeer (Lane Change Decision Aid System). Daarnaast beschikt de MP3 ook over de nieuwste versie van Piaggio’s MIA connectiviteitssysteem. Dat alles wordt beheerd via een 7-duims TFT-display. Op dat scherm krijg je bij het achteruitrijden overigens ook de camera te zien.

De nieuwe Piaggio MP3 komt in drie versies: de MP3 400 HPE en 400 HPE Sport. Zij hebben een eencilinder viertaktmotor van 35 pk. Het topmodel uit de MP3-reeks is de 530 HPE Exclusive met een vermogen van 44 pk.  Op deze scooter vind je ook drie motormappings terug: Comfort, Eco en Sport.

De nieuwe MP3 staat vanaf half juli bij de Piaggio-dealers. De juiste kleur en versie kies je via de officiële site van het merk: www.piaggio.com/

 

Bron: persbericht Piaggio

Foto: Piaggio

Geschreven op 15 juni 2022
© Motoren & Toerisme