MY24: Aprilia RS 457

Aprilia is een merk dat sportiviteit uitademt. Racen zit dan ook in het DNA van de constructeur uit Noale: dat zagen we nog vorige zondag tijdens de GP van Catalonië toen de fabrieks-Aprilia's van Aleix Espargaro en Maverick Vinales één en twee werden. Nog geen week later lanceert Aprilia met de RS 457 opnieuw een model om dat sportief succes te kapitaliseren. 

De Catalaanse dubbelslag was een gelukkig toeval, de voorstelling aan de vooravond van de GP van San Marino (op het circuit van Misano) was dat echter niet. Nieuwe sportieve modellen worden zeldzaam, ook bij Aprilia trouwens, en dan mag de presentatie ervan al eens 'wat meer' zijn. De nieuwe RS 457 is Aprilia's antwoord op het kleinste Supersport-segment. Aprilia's RS 660 was, en is, een regelrecht schot in de roos en dus deed men dat in Noale nog eens dunnetjes over met deze RS 457. Het recept is dan ook gekend en relatief eenvoudig: een sportief rijwielgedeelte aluminium chassis, een paralleltwin krachtbron en beperkt, maar efficiënt arsenaal aan elektronische rijhulpmiddelen.

Aprilia Racing-fabrieksrijder Maverick Vinales moest komen opdraven voor de foto's van de nieuwe RS 457.

De Aprilia RS 457 spreekt volgens het merk zelf de taal van jongere rijders, die de opstap naar een motorfiets met stroomlijn willen maken. De fabriek gebruikte al haar expertise om de RS 457 als een echte sportmotor te ontwerpen en bouwen. De troef van deze motorfiets is volgens Aprilia z'n lage gewicht, met de hoogste vermogen-gewichtsratio voor een rijbewijs A2-conforme motorfiets, waardoor hij makkelijk handelbaar is. De RS 457 is zowel met het oog op weg- als circuitgebruik ontworpen. Op ergonomisch gebied vallen de clip-ons die boven de bovenste kroonplaat gemonteerd zijn op. Aprilia noemt het een "road sports'-oplossing die het beste compromis tussen sportief en comfortabel rijden biedt."

De vormgeving van de nieuwe RS 457 neemt elementen van eerder RS-modellen over zoals de dubbele luchtinlaten vooraan en de geluidsdemper die onder het blok doorloopt, met een 2-in-1 uitlaatlijn. De volledige LED koplamp heeft een gelijkaardig ontwerp als dat van Aprilia's grotere sportmotoren. De knipperlichten zijn geintegreerd in de koplampbehuizing. Een elegant en praktisch 5-duims TFT kleurenscherm fungeert als dashboard, terwijl de knoppen op het stuur verlicht zijn. 

De Aprilia RS 457 wordt aangedreven door een vloeistofgekoelde paralleltwin met dubbele bovenliggende nokkenas en vier kleppen per cilinder. Dat is goed voor een piekvermogen van 35 kW (of 48 pk) en daarmee zit de Aprilia aan de absolute vermogenslimiet voor wat motorfietsen die rijbewijs A2-conform zijn betreft. Naast het vermogen is er natuurlijk ook het gewicht van de motorfiets. Droog weegt hij 159 kg, volledig van alle vloeistoffen voorzien stijgt dat cijfer naar 175 kg.  Aprilia stelt dat de vermogen-gewichtsratio van de RS 457 simpelweg onklopbaar is, omdat de ontwerpers in Noale absoluut het onderste uit de kan wilden halen en daarin geslaag zouden zijn.

Retro-test: Aprilia RS 250 - De tweetakt voorvader uit de jaren '90

Het nieuwe motorblok is gekoppeld aan een stijf frame. De keuze voor een aluminium frame maakt de RS 457 uniek in zijn segment. De expertise inzake design, die verfijnd werd dankzij deccenia van zeges op circuits over de hele wereld, droeg bij aan deze keuze. Het paralleltwin motorblok fungeert eveneens als dragend element,  de inspiratie daarvoor kwam van de RS 660, en draagt bij aan het lage gewicht, de dynamische kwaliteiten en het rijplezier waarvoor Aprilia's bekend staan. 

Op de 41 mm voorvork, met 120 mm veerweg, is de veer-voorspanning  instelbaar. De monoshock die achteraan op de stalen swingarm bevestigd is, is eveneens instelbaar qua veer-voorspanning. Hier zien we 130 mm veerweg. De voorrem bestaat uit een enkele 320 mm remschijf met een radiaal gemonteerde ByBre remklauw. Achteraan wordt een 220 mm remschijf afgestopt door een ByBre remklauw. De remmen zijn gekoppeld aan een tweewegs ABS-systeem dat instelbaar is. En zo grijpt het ABS-systeem op beide wielen in, of alleen achteraan. De 17-duims sportvelgen zijn vooraan met een 110/70 band en achteraan met 150/60 band geschoeid. Aprilia noemt dit, "perfecte maten voor een uitstekende grip".

De elektronische rijhulpmiddelen van de Aprilia RS 457's werden ontwikkeld op maat van een sportmotor en dat met een breed uiteenlopend publiek in het achterhoofd. Het Ride-by-Wire-systeeem - waarin Aprilia een pioniersrol speelde met de futuristische RS Cube en in productiemachines - beheert de motor met drie rijmodi die ingrijpen op het gebied van vermogens- en koppelafgifte en tractiecontrole. Het systeem is instelbaar op drie verschillende gebieden, maar ka ook uitgeschakeld worden. De quickshifter staat op de optielijst. 

Keuze uit drie kleurstellingen

Aprilia lanceert de RS 457 meteen in drie kleurstellingen: wit, zwart en uiteraard ook in de vertrouwde replica-uitvoering. In dat laatste geval neemt de RS 457 de kleuren van de RS-GP MotoGP-fabrieksmachines over. 

Wit

Zwart

Replica

Tekst: BJ

Foto's: Aprilia via Lulop.com

Geschreven op 8 september 2023
© Motoren & Toerisme