Aprilia is een merk dat sportiviteit uitademt. Racen zit dan ook in het DNA van de constructeur uit Noale: dat zagen we nog vorige zondag tijdens de GP van Catalonië toen de fabrieks-Aprilia's van Aleix Espargaro en Maverick Vinales één en twee werden. Nog geen week later lanceert Aprilia met de RS 457 opnieuw een model om dat sportief succes te kapitaliseren.
De Catalaanse dubbelslag was een gelukkig toeval, de voorstelling aan de vooravond van de GP van San Marino (op het circuit van Misano) was dat echter niet. Nieuwe sportieve modellen worden zeldzaam, ook bij Aprilia trouwens, en dan mag de presentatie ervan al eens 'wat meer' zijn. De nieuwe RS 457 is Aprilia's antwoord op het kleinste Supersport-segment. Aprilia's RS 660 was, en is, een regelrecht schot in de roos en dus deed men dat in Noale nog eens dunnetjes over met deze RS 457. Het recept is dan ook gekend en relatief eenvoudig: een sportief rijwielgedeelte aluminium chassis, een paralleltwin krachtbron en beperkt, maar efficiënt arsenaal aan elektronische rijhulpmiddelen.